lördag 2 juni 2012

Långa linjer

Trotsade vädret för lite träning och fick dessutom trevligt sällskap av Fia och Bolt.

Vi valde Hansta, som var perfekt för att köra långa linjetag över hög vall. Då själva vallen var högre än hundarna, vilket gav väldigt begränsad sikt, valde vi att köra Ibens upplägg med alla hjälper (se tidigare inlägg från träning med Batmoors). Jobbade mot två områden och lät Oban varva med störningsmarkering, som han fick ta in direkt efter linjetaget. Båda hundarna jobbade väldigt fint, trots utmaningar med hård vind, kraftigt regn och högt gräs. De låg fint i området och sökte - vilket verkligen behövdes, då vi lagt ut tennisbollar och dummybollar.

Fortsatte till ny mark där hundarna fick en linje med bra terrängbyten: över vallen, över ett dike, upp i en slänt, förbi ett buskage och ut på en ny vall. Även här jobbade båda hundarna fint, men nu med dummies för att förenkla lite när de väl kom till målområdet. Avslutade på en tredje mark där vi ökade avståndet till målområdet och till slut var uppe på + 120 meter.

Som ett sista moment kastade jag en dubbelmarkering, men markerade inte själv ordentligt - och när jag hade krånglat med grepp/avlämning/fot på den första hade vi båda glömt bort den andra.. I övrigt väldigt nöjd med dagens träning! Får se om vi hinner klämma in ett pass efter Åre imorgon, för på måndag ska jag till frisören och på tisdag är det jippo med jobbet.

Blött och blåsigt - helt i Obans smak!

Ingen vidare bildkvalitet med mobilen, men jag ville föreviga den frodiga
grönskan i hassel- och ekskogen!

3 kommentarer:

  1. Va duktiga ni är som går ut och tränar i detta hemska väder;-))
    Ha en riktigt bra helg!

    SvaraRadera
  2. Jag är imponerad av er! För min del blev det ingen träning alls. Av någon anledning ville ingen i min familj gå ut på bryggan och kasta dummies i vattnet åt mig i fem grader, ösregn och kuling...
    Ha det så bra!
    /Åsa

    SvaraRadera
  3. Förstår precis vad ni menar :) Det var mycket värre än vad jag trodde när jag från soffan inomhus bestämde mig för att göra ett ryck. Men, det fungerar ju med vettiga kläder och med vetskapen om att värmen väntar :) Hoppas ni har haft en bra helg! Sköt om er!

    SvaraRadera