onsdag 4 juli 2012

Valpmys!

Snabbt besök hos Johnnie/Walker "Huntrets Blåklint" med familj på väg hem från jobbet igår kväll. En modig kille som försökte bjuda upp farsan till lek. Oban var måttligt intresserad, trots ihärdiga försök från den lilla valpen.

Roligt att träffa både valp och familj. Johnnie är redan rumsren och har nästan varit det från början genom att han säger till när han behöver ut. Imponerande! Han kan sitt och inkallning och har en bra "av-knapp". Bjöd som sagt modigt upp till lek - samtidigt som han snabbt visade underkastelse i rätt läge. Duktig valp! Tydligen får han ryck vid 21-tiden varje kväll när han blir alldeles tokig - känns igen hos några av de andra valparna, där en går under namnet "Al Qaida".. :) Hoppas på att träffa fler av dem när vi kommer hem från Kroatien!

Vansinnigt svårt att fota en valp med kameran på mobilen, men håll tillgodo:


"Kom och ta mig då om du kan!" Johnnie utmanar Oban med bollen

"OK, bäst att jag visar att jag inte är så kaxig och lägger mig ned"

"Fast det är en himla rolig boll, bäst jag tar tillbaka den.."

Stolt Johnnie!

Pappa Oban var måttligt road över valpen..

Matte Jenny tycker att han är bedårande och försökte febrilt fotografera..

"Vad ska jag tvingas stå ut med? Posera på samma bild som honom?"
Oban ser ut att helst vilja åka ut till Munsö och bada..

Men i skuggan var det bättre!

Lille Johnnie tar igen sig efter besöket!
Ikväll blir det lite dirigeringsträning!

2 kommentarer:

  1. Fin liten valp! Hoppas att riktigt många av valparna kommer på kennelträffen men synd att du/ni inte kan komma. Bättre lycka nästa år kanske?
    Jag tror den där liknelsen med en häst som haft boxvila stämmer ganska bra. Jag SKA bli bättre på att göra egna övningar bakåt åt Maris när andra kör markeringar så att hon ändå får utlopp för lite energi. Ofta faller det på att jag inte vill störa eller krångla till det för andra men jag får försöka ordna det på något sätt ändå.
    Förresten, hög igenkänningsfaktor på att Maris inte tycker om den där "Helena-övningen". Hon gör verkligen allt, inklusive lägger sig på rygg och sprattlar med benen, för att slippa de där klapparna. Men när jag väl lyckas få henne att sitta igenom dem svarar hon bra. Däremot har jag inte gjort det på ett tag så det var en bra påminnelse!

    SvaraRadera
  2. Ja, jag vet inte alls vilka som kommer. Men Maria (Helgas matte) och Ullis känns självklara. Vet inte heller om jag har förmånen att få vara med nästa år, men jag kanske kan muta Karina och Håkan :)

    Förstår känslan av att inte vilja ställa till besvär. Men å andra sidan är det säkert inget bekymmer att du tar lite plats om du informerar om det innan. Hur ofta har du själv blivit störd av att någon i sällskapet vill ta tillfället att öva? Nej, just det - säkert sällan. Och så känner nog de flesta :)

    Haha - då är de fler. Oban var riktigt bånglig i början och gjorde allt för att dra sig undan. Nu håller jag ena handen stilla och stryker med den andra och det går bra. Han krånglar inte, men öronen kommer bakåt och han slickar sig lite i mungipan. Denna är extra jobbig när någon annan hund jobbar - men det är just då han kan behöva påminnas om att det är han och jag som är ett team. Inte han och dummyn.. Jag tycker den är bra just för att det inte är skrik och tjafs, utan en lugn övning som ger effektivt resultat. För oss.

    Ha det :)


    /Jenny

    SvaraRadera