måndag 20 maj 2013

Kvällspass

Äsch. Var ute och promenerade samt tränade efter jobbet så jag var inte hemma förrän vid 20-tiden. Nu har jag jobbat lite till och ätit middag och tiden har runnit i väg. Inga bilder och reflektioner från helgen idag heller således. Jag återkommer.

Men, kan berätta om en övning som jag körde nu ikväll - hämtad från helgen med syfte att öka viljan att ta kontakt och samarbeta:

Jag kastade en markering och gick sedan i en linje bakåt över olika typer av terräng och hinder. Ungefär halvvägs droppade jag en kaninboll dolt en bit åt höger. Gick ytterligare ca 30 meter bakåt innan jag vände upp och skickade. Blåste stopp i höjd med kaninbollen. Så här långt är ju inte övningen ny - men nu kom en ytterligare dimension: när Oban stannade och tog kontakt kastade jag en markering åt vänster mellan mig och honom. Lade sedan ett högertecken och där fick han träff på kaninbollen. Triumf! Tog hem och skickade på första markeringen vartefter jag plockade in störningen. Kan varieras i det oändliga känns det som, med syfte att få hunden att förstå att det alltid lönar sig bättre att lyssna istället för att gissa själv.


2 kommentarer:

  1. Låter som en bra övning, ska testa med B. Nyfiken på att läsa om eran träning i helgen! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, pröva den. Vet inte om jag beskrev tillräckligt väl, men poängen är att skicka hunden på något känt, en markering eller synligt linjetag. Blåsa stopp och sedan lägga på fler störningar som skott, markering etc. för att slutligen skicka på något helt annat - t ex en dold kaninboll. Allt för att verkligen vara den bästa förebilden som verkligen vet var det lönar sig att gå.

      Radera