tisdag 2 juni 2015

Från glamour till gummistövlar

Avbön igen för dålig frekvens på inläggen, men det har varit dåligt både med tid och motivation..

Spenderade lördagen i Hästsportens Hus på Solvalla där årets Elitloppshelg gick av stapeln. Tyvärr hällregn, så känslan av folkfest förtogs, fast vi hade trevligt med god mat och rosé.

Tidigt i säng för att åka till Gesta Gård med Zara, Cattis m fl där vi deltog som hundekipage på SSRKs A-provdomarutbildning. Nyttigt och värdefullt med ett serverat mock trial-upplägg under bedömning!

Ni som följer bloggen vet att Oban endast har gått lös i två veckor och att träningen senaste halvåret har varit i princip obefintlig. Med bakgrund av detta är jag mer än nöjd med hans insats, då jag var tämligen säker på att han skulle knalla.. :)

På första släppet, vilket gick som en drive, blev vi efter en stund anvisade en av de apporter som fallit i början av driven. Oban hade inte markerat, utan fick styras dit och tog signalerna fint. Sedan gjorde jag en total tankevurpa och stod och fotade de som stod på linjen etc. varför skick nummer två kom som en överraskning för mig. Varken jag eller Oban hade markerat och efter lite väl mycket spring i området (!!) fick jag kalla in. Även här positivt överraskad - han kom på inkallning :)

Efter lunchen var det dags för walk up. Oban och jag hade nr 1 och gick till höger på linjen. Dock föll det "fågel" för skytttarna på den vänstra sidan, varför de par som gick där fick jobba först. Rätt lång väntan och mycket passivitet okopplad på linjen medan sex hundar tog sina två apporter. Någon var väldigt laddad vid sidan.. Slutligen blev det vår tur. Inte heller här hade Oban markerat, utan skickades mot ett område över en åker, förbi en dikeskant och upp över en ganska hög trave av gamla rundbalar. Oban tog alla tecken perfekt och jag kunde föra honom tyst med endast handtecken, förutom "UT" där jag använde rösten. Extra bra då vi efteråt fick veta att dikeskanten var invittrad med kanin, en störning som han passerade utan bekymmer. Apporten kom in snyggt och prydligt.

Två apporter hade fallit i samma område, men då hund nummer 2 missade blev det vår tur igen. Nu tyckte nog Oban att området var tomt för jag fick styra tillbaka honom till området flera gånger, utan resultat, vartefter jag fick kalla in honom. Och han kom på inkallning igen! :) Ni som har läst bloggen vet att det var några A-prov som han tog lite egna initiativ och blev Out of Control, därav glädjen över inkallningen, även om detta bara var dummies. Istället blev vi eye-wipe'ade av duktiga Maggan, men det kändes helt OK. Det är alltid härligt att se duktiga hundar!

En annan duktig hund var Bean, som för första gången var ute hetluften på ett mock trial som detta. Hon lyckades med bedriften att eye-wipe'a inte mindre än tre (3) hundar! Härligt jobbat Zara och Bean!

Väl hemma var jag helt slut. En hel dag med glamour följt av en hel dag med gummistövlar tog ut sin rätt..

Tack alla för en trevlig söndag! Nu är jag lite mer motiverad att ta tag i träningen. Snart är det dags att starta..!!

Note to self: sluta fota när du står på linjen,
utan fokusera på vad som händer
och framförallt - var beredd på att bli skickad!!!

1 kommentar:

  1. Haha din "not to self" tycker jag är riktigt bra ;) haha, ärligt Jenny, det var riktigt amatörigt gjort ;)

    Vi hade en bra dag ändå :)

    SvaraRadera