onsdag 28 december 2011

Tristess

Oban blev akut blockhalt igår kväll. När han hoppade ned från soffan efter mysstunden ville han inte stödja på vänster fram. Ville faktiskt inte ens gå, men av det jag hann med att se såg det ut som om det satt i underarmen, mitt på benet mellan armbåge och tass. Både Mattias och jag kände igenom grundligt utan att hitta något synligt. Så himla fin att undersöka är han; låg på rygg, helt blickstilla och enda tecknet på att han möjligtvis kände någon smärta var svaga grymtningar vid vissa böjningar - inga ryck eller försök att komma undan. Finhunden!

Gissningsvis en sträckning (kallt bad och vilda rusningar kanske inte är en ideal kombination...) Så efter kvällsrundan blev det "medicintäcke" på (Back on Track) och hästliniment (Radital).

I morse var han väldigt loj och långsam. Inte alls samma tryck och gick inte ens upp ur bädden när vi gick upp. Så, även om hältan är i det närmaste borta, fick det bli en vilodag. Endast koppelpromenader i skritt. Och ni tycker säkert att jag är skitfånig, men jag snappade upp en del om hältor efter några år som hästskötare hos Stig H Johansson medan jag pluggade, och det är onödigt att dra på sig en större skada på senor eller ligament för att en överansträngning eller sträckning inte tas på allvar. Jag borde överlag bli bättre på att värma och skritta av efter jobb på samma sätt som i hästvärlden... Skärpning!

Trist för att det inte blev någon träning med Linnea och Scott idag. Och trist för att humöret och orken är det egentligen inget fel på, så nu har vi en understimulerad hund här hemma. 

Klippte just klorna och funderade på att ta en tur över tänderna. Kanske borde köpa en sådan här:
Imorgon lämnar vi Oban på Munsö för att fira nyår i lugn och ro med Arrac, Ove & Isabel - utan raketer. Själva åker vi till Åre - ska bli härligt med trevligt sällskap, god mat, fest, snö och minusgrader!

Gott Nytt År!!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar