torsdag 2 januari 2014

Årskrönika 2013

Nu lägger vi 2013 bakom oss.

Ett - för mig - i många avseenden stökigt år, förvisso kantat med flera prestationer i hundsammanhang, men i övrigt ganska jobbigt. Ett år där jag börjat ifrågasätta mina egna val och prioriteringar, på bekostnad av annat - och andra.

Trots ett bitvis tufft år tar jag med mig många härliga minnen. Från nya och fördjupade vänskapsband med möjlighet att få vara med på träningar och jakter, till fina resultat i tävlingssammanhang och nya utmaningar på jobbfronten - under ett år med en kall och vit vinter följt av en varm och solig sommar. 

Här följer en sammanfattning av 2013. Vill ni läsa om händelserna i helhet finns de beskrivna i egna inlägg här på bloggen under respektive månad:


Januari
Året inleddes i Åre. Oban var hemma och skar upp tassen, antagligen på skaren, med efterföljande konvalescens och ofrivilligt träningsuppehåll.

Oban. Vintern - den riktiga med is och snö - 2013.

Februari
Enligt bloggen var det här en mellanmånad träningsmässigt. Höjdpunkterna var att Oban blev pappa till två kullar:

2013-02-08, 7st varav 4st tikar och 3st hanar undan Zetastar Mighty Cherokee
2013-02-09, 8st varav 4st tikar och 4st hanar undan SE J(J)CH Djurbergas Farndale Moor


Valpar ur Zetastarkullen på vinterpromenad

Mars
En fantastisk resa till Galapagos med familjen Långström - tack underbara Ni! Otrolig natur och fascinerade djurliv på armlängds avstånd. Att simma med vilda, lekande sjölejon var inte bara årets höjdpunkt - utan ett minne för livet!

Av bloggen att döma även detta en mellanmånad träningsmässigt, fast något måste vi ha tränat för bevisligen startade vi i april med bra resultat.. :)

Underbara, vackra, orädda, lekfulla sjölejon!

Havsleguan, Lightfooted Sally (krabba) och sjölejon på en och samma bild!

Vår tids dinosaurier - Galapagossköldpadda. Helt oskygg!

Landleguan och jag med kameran i högsta hugg.

April
Forfarande vinter och snö denna månad. Premiär i ÖKL på FRK Bergslagens Working Test med en vinst på 94 poäng. Förvånad - över att vi presterade så pass bra när vi debuterade i klassen - fast stolt! Finaste hundingen!

Åkte till Las Vegas på Microsoft Management Summit. Inspirerande sessioner i surrealistisk stad.

Olika hotell i staden som aldrig sover..

Maj
Traditionell resa till Riksgränsen och som tidigare år en otrolig tur med vädret och fantastisk skidåkning som toppades med några helikopterlyft. 

Otroligt väder och underbart före! Varmt smör är näst bäst efter puder :)

2013 fotades med Iphone, därav kvaliteten. Jag framför fjällvidderna.

Min födelsedag firade jag med träning för Fernshot Gundogs på Åtorp. Suveräna dagar med värdefulla lärdomar i härligt sällskap arrangerade av Scottmoor Gundogs.
 
Åtorp 17-18/5: Premiär i ÖKL/Elitgrupp för Oban och mig.

Phil Parkins - pedagogisk instruktör jag gärna går för igen!

Juni
En varm månad med träning och träffar på schemat. Bland annat valpträff med Zetastarkullen.

Zetastarvalp efter Oban undan Cherokee

Ytterligare en Zetastarvalp efter Oban undan Cherokee

Juli
B-provs premiär i ÖKL på Örbyhus. Vi fick dagens enda 1:a pris, på sommarens kanske kallaste och blåsigaste dag. Min vana trogen illamående av nervositet och det blev inte bättre av utmanande omständigheter i terräng och hård vind.. Men det gick ju bra..! :)


Markerna på Örbyhus var en utmaning - här dubbelmarkering på land.

Vi blev medbjudna på några dagars träning tillsammans med delar av Searoverklanen i Kratte Masugn. Trevlig kombination av härligt umgänge och grundlig genomkörare på riktigt bra marker!

Utrustning på tork efter sommarens värsta skyfall i Kratte Masugn

Den här sommaren bestämde jag mig för att gå vidare jobbmässigt. Efter tre år som enhetschef på Riksgälden, där jag åstadkommit en hel del förändringar i form av effektiviseringar och besparingar, längtade jag tillbaka till näringslivet. Nu i en position som affärsutvecklare, vilket ger utrymme att jobba nära just affären - något jag trivs allra bäst med. Ett bra val inte bara för min personliga och professionella utveckling, utan även för möjligheten att vara ledig en sommar som präglades av sol och värme.

Het och stilla dag på bryggan på Munsö

Shorts och träskor var min standardoutfit hela sommaren. Här med Lex på Skuggi.

En annan standard sommaren 2013 - frukostskål överfull av bär!

Augusti
Efter en slapp sommar var det dags att börja prestera. Första helgen var jag dock bara åskådare när Obans äldsta kull undan Huntrets Nefertiti gjorde sitt Fart 2-test med strålande resultat! Dådkraft och starka nerver har nedärvts till hela kullen, vilket var härligt att se!

Snusa hälsar oberört på Släden i Fart 2-testet på Sörmlands Hundskola.

Jag lämnade kennelträffen på Huntrets för att träna med Linnea och Scott i Skokloster inför Labradormästerskapet. En träning som slutade med operation och konvalescens till följd av djupt sticksår i tassen.


Mindre bra uppladdning inför  Labradormästerskapet, men som Tomas Söderström så klokt sade: "Det Oban redan kan glömmer han inte bort på en vecka eller två, det är bara för din egen skull du tränar inför tävlingar". Sant sett till resultatet - en 2:a placering på lördagens Working Test med 93 poäng i ÖKL och en 2:a placering i Labradormästerskapet. Och snygg som han är (Oban alltså) vann han jaktklassen på söndagens utställning. 

Något som kom i skymundan när jag skrev spaltmeter om mästerskapet var den trevliga helg vi ändå hade med Linnea och Scott på Herrfallet. God mat och dryck i skönt och mysigt sällskap! WT:et som enskilt arrangemang var väldigt bra upplagt med kluriga rutor och genomtänkt logistik. Vi hann t o m med en vinlunch på lördagen efter avslutad tävling :) Och utställningen på söndagen var en ny erfarenhet där vi även fick sällskap av Cattis och Coffey vid ringside.

Debut i utställningsringen. 1:a i jaktklass. 4:a i Bästa hanhundsklass.

Under augusti hann vi även med en härlig helg i Åre och därefter en helg på Fredlarna i yttersta skärgården. Vädret? Strålande båda helgerna som synes :)

Oban på tur i fjällvärlden. Totalt blev det några mils vandring denna soliga helg!

Morgonpromenad på Fredlarna

Svensk skärgård kommer inte till sin fulla rätt på bild. Bättre än Saltkråkan

September
Efter mitt tydliga ställningstagande i farsen kring Labradormästerskapet, där jag uttryckte mitt missnöje med godtyckliga tolkningar av regelverk - kändes det än mer nervöst än vanligt att starta.

Att som ny i retrievervärlden inte bara prestera i tävlingssammanhang, utan även öppet kritisera etablerade mästerskap är säkert sådant som sticker i ögonen. Jag spekulerar, men det var säkert flera som hoppades att turen skulle vända för mig och Oban, vilket gjorde att jag kände en ännu större press på att lyckas inför start nummer två i ÖKL B-prov.

Därav otroligt skönt med ett andra 1:a pris och dessutom med HP (hederspris) på starten i Garpenberg!!

Dagens stolta 1:a pristagare från Searover

Därefter följde en lugn månad med flera jakter. Lugn på tävlingsfronten vill säga, men ett antal mil och timmar i bil likväl som tidiga morgnar och sena kvällar. Vilket är värt varenda sekund! Så himla roligt att vi har fått möjlighet att följa med på flera jakter och jag vill verkligen uttrycka min tacksamhet till er som gjort det möjligt! Det är här våra hundar arbetar i sitt rätta element och det är ovärderlig erfarenhet inför de A-prov vi hoppas kunna starta på framöver!

Oban på ingång.

Oktober 
Det var meningen att vi skulle startat KKL i början av oktober, men det blev en ny operation och efterföljande konvalescens. Gissningsvis var det ett föremål kvar i tassen efter sticksåret i augusti och i samband med jakt gick det hål rakt igenom. Strykning från KKL och tass i bandage igen således.

Jag åkte till Seattle och Microsofts huvudkontor med jobbet, vilket passade bra med en hund i vila, bandage, tratt och tasskydd.

Två veckor i bandage med tvätt morgon och kväll..

Seattle. Inte sömnlös utan bra sessioner och en del shopping..

I brist på KKL-start tänkte jag att det var lika bra att få debuten i Elitklass B-prov avklarad när konvalescens och karens var över. Ett bra beslut med facit i hand, även om jag - ja, min vana trogen - var extremt nervös. Roligt upplägg av paret Staflund-Wiberg i Växjö med ett B-prov som en jakt under walkup. Vi åkte hem med ett av dagens tre 1:a pris, varav ett av de andra gick till vårt resesällskap Linnea och Scott! Tjoho!

Inte en Oban, men väl en whiskey, i glaset som var pris på provet i Växjö

November
Så var det äntligen dags för start i KKL. Eller äntligen och äntligen. Nu var jag sjukt nervös. Efter fyra raka 1:a pris i B-prov och bra resultat på WT'n under året, med en första- och en andraplacering på två starter, hade det varit sjukt tungt att inte bli godkända på KKL. Det blev vi! Således klara för Elitklass i A-, B- och C-prov inför 2014. Puuh!

Dagens medstartande och dagens domare på KKL 2013-11-08

December
Efter KKL:et gick luften ur mig helt. Mer än 1 000 mil körda sedan slutet av maj, enbart för hundaktiviteter - och ett antal timmar för träning (och i bil) tog ut sin rätt till slut. Samtidigt är det så roligt att träna nu när vi byggt upp ett nätverk med trevliga likasinnade att jag har svårt att göra ett totalt uppehåll. Och det är en till som tycker likadant...!! Oban vill nog inte ha någon paus eller vintervila om han får välja.

Finaste hunden! Vårvinter 2013 på isen utanför Munsö


2014 då? 

Hundmässigt blir det fokus på precision och handling inför kommande starter på ABC-prov - och förhoppningsvis en valp..! 

2014 är på personliga fronten året där jag ska försöka släppa min känsla av otillräcklighet, skuld och krav kopplat till andras förväntningar. Något som förhoppningsvis även minskar min prestationsångest i tävlingssammanhang. För även om det är en bra drivkraft, får det inte ta överhand och avskräcka. Det ska ju vara roligt att tävla, eller hur!?!

Vidare vill jag under 2014 vara mer i nuet, följa min inre kompass och våga göra egna val. Något jag inte alltid lyckats med tidigare..

2014 du kan komma nu. Jag är beredd. 

Gott Nytt År!!





10 kommentarer:

  1. Gratulerar till era fina framgångar under året och hoppas att ni får ett lika bra 2014! Låter spännande med valp! :-) / Märta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla du :) Önskar er detsamma och ser fram emot att se er i Elit! Det kommer uppdatering på valpfronten när vi vet mer :) Sköt om dig!

      Radera
  2. Ja, vilket år du och Oban har haft! Helt fantastisk och du ska vara så stolt över Oban och dig själv!

    Glad att jag lärt känna er. God fortsättning stor Kram från klantradårarna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack söta du! Jag är stolt över Oban - men det värmer med komplimanger! Är himla glad att jag lärt känna er också! Mer träningar 2014 :) God fortsättning och kramar!!

      Radera
  3. Du verkar ha siktet inställt på ett fantastiskt 2014, och då blir det så :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, om det vore så enkelt. Men absolut - jag siktar på det. Tack för stöd och pepp! Kram

      Radera
  4. Oj vilket fantastiskt år med Oban. Sträck på dig och var stolt över dig själv och Oban. Ni är en magiskt team. 2014 är här och nu! kram Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gulliga du, tack! Saknar ditt och Zingos sällskap. Hoppas hon är bättre! Ser fram emot promenader och träningar under 2014 :) Kram

      Radera
  5. Vilken härlig sammanfattning av ett (framgångs)rikt hundår. Inspirerande och imponerande. Det låter som att du har ett klokt fokus inför år 2014 och jag önskar er all lycka :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för uppmuntrande kommentar och lyckönskning! Önskar dig och Cassi detsamma, hoppas det vänder med alla bekymmer och att ni kan komma igång ordentligt med träningen - det förtjänar ni båda!

      Radera