söndag 29 december 2013

Finaste skithunden!

Inleder med lite gnäll om ni ursäktar. Känner mig fortfarande halvrisig efter ebolasvängen innan jul. Kanske var dumt att inte vila upp sig direkt för att bli frisk, istället för att få det här segdragna med febertoppar, hosta, snuva, värk i leder och extrem trötthet. Sammanfattningsvis helt slut, vilket kanske förklarar en del tankspriddhet och vimsighet för er som mött mig den senaste veckan.. Jaja, färdiggnällt. Snart är det nytt år och nya möjligheter..!

Härligt väder idag och jag avböjde sovmorgon till förmån för träning med Malin och Åke. Nära och bra på inflygningen :) Vi, eller Åke ska jag säga för vi blev lyxigt nog serverade färdiga upplägg, lade ut några områden som vi sedan varierade skick emot med olika störningar. En del rejält tighta och utmanande :) Kul eftersom det var just mer utmaningar jag efterfrågade igår. Lätt att bli bekväm och försiktig så det är mycket bättre när någon annan flyttar fram gränserna och försvårar.

Oban gjorde, med några få undantag, ett väldigt bra jobb. En del skick blev riktigt svåra då det var långa avstånd och gått lång tid med andra övningar och andra hundar i arbete emellan. Därtill bjöd det strålande vädret på starkt motljus, vilket kan låta som en ursäkt, men kan förklara viss fördröjning i teckenarbetet och lite egna initiativ. På det stora hela är jag helnöjd, även om jag själv kan skärpa till mig och vara mer taktisk..

Avslutade med att lätta upp med lite markeringar, vilket också gick bra.

Är själv nästan lite förvånad över hur jämn och stabil Oban är i arbete nu och vilka svåra situationer med störningar han faktiskt klarar. Givetvis är det en helt annan sak med skyttar och varmt vilt under jakt, men ändå - jag är imponerad över hans förmåga att sortera och vilja att samarbeta. Ni minns väl hur det var i slutet på jaktsäsongen när han lite slarvigt slängde ur sig ett snabbt "tack för skjutsen" innan han drog i väg på självständigt arbete och kom in först när han hade en fågel. Nu har han istället väldigt stor "will to please approach". Finaste hunden!

Dock mindre imponerad över "annat". Idag uppstod två situationer som är allt annat än accepterat. Verkar som om han drog viss lärdom dock för i tredje läget valde han att komma till mig. Skithund.


Samma lärdom som från igår: Skärpning med fotgående och hur jag line'ar upp vid skick - samt att sänka rösten. En övning jag ska nöta på själv är olika varianter av UT-tecken på avstånd där jag ska säga ut med väldigt små bokstäver. Nästa steg blir att öka på störningarna och kanske skicka till dolda områden för att låta honom jobba där samtidigt som det går skott och markeringar relativt tight.

Precision och handling får bli fokus för 2014!


Jag fortsätter återanvända bilder från förra vintern, då var det både kallt och ljust samt att jag hade med kamera ut.





2 kommentarer:

  1. Ja det där med handling.. hehe whaaaaat ;)

    Det lär väl finnas handlingskurser? Jag skulle behöva gå en sån.. Hmm

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just ja, skicka rakt och så där :) Vi får gå på kurs juuh. Hmmm.. :P

      Radera