söndag 25 januari 2015

Att tvångsmata en labrador med pannkakor

Vilken härlig vecka!

Det kom äntligen snö och blev vintrigt, vackert, ljust, dämpat - och rent. Nytt kalenderår betyder nya utmaningar - och möjligheter på jobbet och så här tredje veckan in på året börjar de stora dragen falla på plats, vilket är stimulerande och motiverande.


Någon som har haft anledning att vara särskilt nöjd med den här veckan är Oban. Han har fått extra stora portioner toppade med leverpastej och blodmjöl. För att inte säga bokstavligen handmatats med pannkakor, vilka han annars var lite skeptisk till (labrador?!). Och så har han groomats på dagis: trimmats, fönats och kammats.

Allt detta slit med ambitionen att bli av med parantesen i titeln SE(J)JCH. Jag vill ju nämligen drista mig till att påstå att vi inte ska behöva välja mellan jaktegenskaper eller exteriör. Idealet är väl både och, varför antingen eller? Får jag välja vill jag ha en bra jakthund som dessutom är snygg att se på. Ni som följt bloggen vet att jag tidigare yttrat mig vad gäller rasstandard osv. För tillfället saknas både tid och energi att fördjupa den debatten, men jag kommer återkomma till den. Ta bara en sådan praktisk sak som att vi har avlat bort underullen på våra jaktlabradorer. Det blev väl inte så bra? Vilka, om några, behöver underull när de ska hämta änder i iskalla vatten sent i november? Där behöver jaktlabradoren nämnda underull bättre än en showlabbe.

Jag kommer få anledning att återkomma i ärendet, men nu nöjer jag mig med att berätta att dagens officiella utställning resulterade i ett Good. Så om vi läst regelverket rätt ska det räcka för att bli av med parantesen.

Tack bästa Zara för stöd och sällskap. Jag hade nog inte vågat annars.. :) Nu blir det deffning och diet för oss båda och så ska jag berätta lite mer om själva utställningen - och återkomma till min hjärtefråga om vad vi avlar på, egenskaper, utseende och annat.. ;)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar