måndag 23 mars 2015

Dejliga Danmark

Vilken helg!

Jag kan börja med att erkänna att jag är barnsligt förtjust i Danmark! Det har jag varit sedan jag var liten när vi brukade tillbringa somrarna på Jylland, med de milslånga sandstränderna och Legoland. För att mogna till en vuxen kärlek till ljuset, landskapet, designen och människorna. Jag hade förmånen att jobba på TDC i några år och var dessutom tillsammans med en dansk, så ja Danmark står mig nära. Och vad passar väl bättre än ett land som kryllar med fältfågel och småvilt nu när jag fastnat för det här med retrievers?

Vi rullade nedåt landet på fredag morgon och Zara visade sig vara en superchaufför. Hon körde tur och retur samt i Danmark!! Tack och bock. Jag behövde bara sitta bredvid och hålla mig vaken. Vilket inte var något bekymmer, med undantag för lite sömn fredag och lördag natt har vi pratat konstant hela helgen. :) Tack inte bara för skjuts utan för bästa sällskapet!

Väl på plats, installerade på ett mysigt B&B, hade Tanja Thorsen bjudit in till träning för Pieter Vivijs, en framgångsrik belgare. Bland meriterna kan nämnas tre Field Trial Champions och en plats i det belgiska laget på Skinners World Cup 2014.

Zara hade efter byte från Pejla till Bean varit lite fundersam över nivån på gruppen som hette ungefär "för hundar som är klara att starta i Elitklass". Det var inget problem! Bean (och Zara) glänste i gruppen och när Pieter själv sa: "She will win Field Trials. I definitely would like to have a dog like that in my kennel" och något med "jag har själv många sämre hundar hemma" blev jag alldeles rörd och tårögd. Wow!

Vilken jädra resa de där två (Bean och Zara) har gjort! På bara några månader har de utvecklats till ett ekipage på elitnivå, trots omställning med omplacering, löp och dessutom en period med noskvalster. Imponerande! De kommer gå långt de där två!

Efter en dag ute i markerna i blåst och lätt nederbörd, var det skönt att hämta upp god pasta som take away på en restaurang vi blivit rekommenderade och åka hem till den varma stugan för middag och ett glas vin.

På söndagen gick vi båda passiva (ja, för er som missat det så är Oban konvalescent) när det var dags för gruppen för hundar som vunnit Elitklass/var färdiga Champions och såg hur övningarna utvecklades ytterligare ett steg. Vi njöt av sol och sällskap innan vi rullade hemåt.


Sammantaget en väldigt lyckad och trevlig helg där vi fick såväl kvittens på våra tankar kring träning som knöt nya kontakter med härliga människor!

Mer om Pieter Vivijs träningsupplägg och filosofi samt hur jag tänker anamma delar vid ett annat tillfälle. Likaså mer om våra planer för framtiden och Danmark....


O'Beans framför kvarnen vid vårt B&B

1 kommentar:

  1. Men åh vilka ord! Vi hade aldrig kommit så fort fram utan er som stöd och support. Danmark var grymt, förstår att du är förälskad i landet! Vilken härligt liten minisemester vi hade. Lugnt och skönt utan någon som helst stress. Helt klart en femstjärnig resa!

    SvaraRadera