måndag 19 augusti 2013

Obekväm?

Hela min avsikt med tidigare inlägg på blogg och Facebook var att skapa en reaktion. Jag är väl medveten om att mitt agerande är lika osvenskt och odiplomatiskt som otaktiskt. Jag är införstådd med att jag riskerar att bli utfryst i hela retrievervärlden: att Oban trots goda prestationer på framtida A-, B- och C-prov kanske blir bortdömd pga av mig, att Oban kanske inte blir vald som hane trots fina egenskaper och resultat, att vi kanske inte blir inbjudna på jakter eller träningar för att folk inte vill förknippas med mig osv.

Jag är fullt medveten om att jag är obekväm. Och det står jag för. Även om jag är nybörjare i retrieversvängen och kanske inte borde ha några åsikter..

Ytterst handlar det inte om resultatet på årets LM eller om oss, Oban och mig. Det handlar om något som berör oss alla i egenskap av tävlande, men som få vågar diskutera eller ifrågasätta öppet.


Här ett förtydligande jag just gjorde på Searovers FB-grupp:

Jag unnar Inga-Lena Djurberg och Searover Kits Dike en mästerskapstitel och har inga avsikter att ifrågasätta placeringen.

Jag ifrågasätter inte heller domslutet. Just domslut visar i mitt fall på 2 poäng från domarna på lördagens WT och 8 poäng från domarna på söndagens utställning.

Jag ifrågasätter vidare inte heller resultatet fastän en godtycklig bedömning utan stöd i regler eller RoA av den lokala arrangören gjort att två domslut,  vilket enligt regler för beräkning av totalpoäng skulle gett 10 poäng och en vinst, istället resulterade i 11 poäng. Samma totalpoäng som en hund i Elitklass med samma placering på WT, samma poäng på WT och därmed - enligt den lokala arrangörens tolkning - en andraplacering.

Vad jag vill åstadkomma är en förändring och ett förtydligande av regelverket för att detta inte ska ske igen. Tydliga regler torde vara av vikt för såväl tävlande deltagare som för arrangörer. Om resultatet från klasserna på WT (Unghund/NKL samt ÖKL/Elit) ändå ska slås samman till en gemensam resultatlista från lördagen kanske klassindelningen är överflödig för de som startar på mästerskapet? Därtill kanske mästerskap som Labradormästerskapet, vilket består av två helt åtskilda delar med olika domare, skulle vara betjänta av en överdomare just när det kommer till det sammanslagna resultatet av WT och utställning. En sådan funktion skulle säkert skapa trygghet för provledning/sekretariat/arrangör genom att bistå med tydlighet vid oklara situationer.

---

Oavsett var det här slutar är jag stolt över min fantastiska hund. Snygg är han dessutom. Nu på papper ;)


2 kommentarer:

  1. Det vore väl bra om det blev förtydligat vad som gäller vid lika resultat kontra klass. Och sen håller jag med om att Oban både är duktig och snygg! :-)
    /Märta

    SvaraRadera