torsdag 22 augusti 2013

Stora Bandsjön

Känslosam nostalgitripp till min barndoms bondgård idag. Inga kossor, kvigor och kalvar kvar på markerna längre, men väl herrarna i huset inklusive barn och barnbarn, några hundar och hästar. Ett härligt återseende efter 25 år (!!!) och återigen ganska osvenskt då jag inte föranmält mitt besök, utan gjorde en spontan avstickare på vägen.

Här lärde jag mig mjölka kor, mata kalvar, mocka, bärga hö och allt annat som hör till på en mjölkgård. Jag fick se kalvar födas och mjölkkor gå bort i kolik. Jag fick hjälpa till med allehanda sysslor från att hämta in korna inför mjölkning, vispa välling till kalvarna och desinficera spenar. Jag matade hökanonen och kunde hoppa på höskullen (finns det höskullar idag eller har alla ensilage eller  höbalar?) Jag drack mjölk som kom direkt från tanken och kunde njuta av kalvdans flera dagar i veckan. Men mest av allt fick jag vara barn. Bada, leka, busa med hundarna, rida och vara med de vuxna; i ladugården, i traktorn eller i rockarden bakom en häst. Härifrån fick jag med mig många fina minnen, värdefulla erfarenheter och även några ärr.

Det var underbart att vara tillbaka! Pappan doftade till och med som jag minns honom; smörjolja, baksnus och kokkaffe. Tänk att det kan dofta så gott. Stora Bandsjön. En plats i mitt hjärta.

Nedan Oban vid badplatsen nedanför kohagarna.


2 kommentarer:

  1. Vad härligt! Känner igen upplevelserna från min barndom då jag alltid hängde på bondgården som låg i samma by där vi hade vårt sommartorp i Småland. :-) / Märta

    SvaraRadera
  2. Roligt att fler har haft liknande upplevelser. Fina minnen och otroligt lärorik tid :)

    SvaraRadera