tisdag 20 augusti 2013

Uppdatering

Fördelen med en blogg är att jag kan uttrycka mina åsikter fritt samtidigt som det är helt frivilligt att gå in och läsa. Närmare 450 besökare på bloggen igår tolkar jag som att det finns ett intresse för frågan. Att jag till viss del lyckats med det jag ville åstadkomma med mitt första inlägg. Att skapa en reaktion. Att faktiskt ifrågasätta oegentligheter och regelvidrigheter. Även om de förekommer i en verksamhet som baseras på ideella insatser och utgör ett fritidsintresse för de flesta av oss.

Ett intresse som tar mycket tid, tankar och insatser i anspråk. Hur många av oss har inte gått upp i ottan, åkt ett antal mil, härdat ut i stekande sol eller hällande ösregn, betalat med både svett och tårar likväl som pengar för att tävla med våra hundar?

Har vi inte då rätt att ställa krav på tydliga regler? Har vi inte då rätt att förvänta oss att regler följs?

För att fortsätta på mitt osvenska manér kan jag erkänna att jag åkte till årets Labradormästerskap med en förhoppning om att vinna. Jag vet att Oban står sig väl exteriört mot rasstandarden för att vara av jakttyp. Jag vet att vi är väl tränade för klassen (ÖKL) i WT-sammanhang. Jag valde just Labradormästerskapet för kombinationen av WT och utställning. För möjligheten att få en mästarskapstitel. Jag avstod därmed från Paw of Sweden Cup och B-prov i Sala. Jag tackade nej till årets stora kräftskiva som dessutom visade sig vara ett överraskningsbröllop. Avstod från andra aktiviteter med argumentet att jag ville starta på LM i år, då jag bedömde att vi - just för att vi startade i öppen klass - faktiskt hade goda chanser att vinna.

Då blir det olyckligt när klassen inte har betydelse. När den lokala arrangören gör egna tolkningar fristående från faktiska domslut och därtill i strid mot reglementet. Där jag först fick tre poäng från WT fast jag kom 2:a för att en Elithund med samma WT-poäng fick företräde framför Oban som startade i Öppenklass. Tre poäng som gav samma totalpoäng som nämnda Elithund. Två hundar med samma totalpoäng och samma poäng på WT, där Oban kom 8:a på utställningen, den andra hunden 9:a på utställningen - men där Elithunden återigen får företräde och därmed vinner mästerskapet.

Jag har inte för avsikt att verka för en förändring av årets resultat - pris vid prisutdelning gäller enligt min uppfattning - men jag vill ändå uttrycka min besvikelse. För jag är enormt besviken. En besvikelse som ger mig kraft att driva frågan för att det här inte ska behöva hända igen. För det vore både orättvist och respektlöst mot kommande arrangörer och tävlanden.

Brister och avvikelser är utmärkta instrument för att åstadkomma förändringar och förbättringar. Det är därför det är viktigt att reagera och ifrågasätta. Att göra skillnad. Att inte vara tyst.


Både Labradorklubben och Sörmlands Labradorklubb har bekräftat att de har mottagit mitt mail och sagt att de ska återkomma med besked.


Idag blir det lugnt. Hade tänkt cykelträna med Oban inför jakterna. Men med första jakten imorgon känns det lite väl nära inpå för att ge något resultat annat än stela muskler. Kanske lite simning på dagen och några långa linjer ikväll istället.

Bild Instagram: Linda Waxin

2 kommentarer:

  1. Hej Jenny,

    Det är en väldigt nyanserad bild du ger. Med tanke på vad man själv lägger in i tid och arbete för sitt intresse så blir det rent ut sagt en enorm besvikelse när reglerna tolkas på ett fristående sätt och inte enligt reglemente. Skadan är redan skedd. Ingen vill ha priset i efterhand utan just på plats.

    Däremot är det mycket viktigt både för klubbarna och deltagarna att regemente följs. Det är klubbens/arrangörens ansvar att se till att tävlingar följer reglemente och felaktigheter ska kunna påtalas.

    Det intressant är ju hur Labradorklubben och Sörmlands Labradorklubb kommer att reagera. Men sannolikt kommer du inte att höra något.

    SvaraRadera
  2. Tack för feedback Johanna (och roligt att höra av dig). Instämmer i att skadan redan är skedd. Båda klubbarna har svarat att de har tagit emot mitt mail, men som du skriver tror jag också att de väljer den enkla vägen. Tystnad är en effektfull härskarteknik..

    SvaraRadera