torsdag 1 augusti 2013

Rapport från Kratte Masugn

Bra terapi att komma i väg på tre dagars hundträning med delar av Searover-klanen. Ska återkomma till det där upprörda och arga vid tillfälle, men nu fortsätter jag njuta av känslan från de senaste dagarna på Kratte Masugn. Här beskrivet i bilder (iPhone).

Tisdag
Vi anlände tisdag lunch och Maria hälsade gänget välkomna med bubbel. Efter inkvartering och en god lunch, serverad av Maud och Marie, begav vi oss ut på första träningspasset.

 Här Marie på första övningen där vi
varvade linjetag över till ön med dubbelmarkering på vatten.

Många hundar på plats dessa dagar. Här några i vår grupp på tisdagen.
Oban var tillsammans med Deco och Diesel de enda hanarna i ett harem
med 12 tikar.

Efter första övningen skulle vi ta oss ut till ön i "Guppan" som ganska snabbt
döptes om till "Titantic". Knappt sjöduglig och inte blev det bättre av full last,
men kul hade vi :)

Så fullt i båten att hundarna snällt fick stanna kvar och simma över
när vi själva var på plats på andra sidan.
På ön körde vi ytterligare ett par linjetag och markeringar innan ett störtregn dundrade in. Då vi envist körde klart och därtill hade en hård båtfärd tillbaka hann vi bli rejält blöta. Fortfarande väldigt varmt i luften, så det var så här i efterhand mest roligt, men allt - och då menar jag verkligen allt - blev genomblött. Första gången jag fick tömma ur stövlarna och vrida ur vartenda plagg.. Extra charmigt i ett hus med begränsade ytor, åtta människor och ett femtontal hundar. Men några timmar och kanske ett par vinglas senare var vi torra och glada.

Kvällens middag stod Maria och Lena för. God mat i trevligt sällskap och många anekdoter från retrievervärlden!

Onsdag
Vackra omgivningar på Kratte Masugn!
Onsdagen inleddes på land med rejäl grundträning för vår grupp:
Madde, Marie, Yvonne och jag.

Här Madde och Marie på väg ut på markerna.

Som sagt, väldigt vackra omgivningar! Här nästa Ernst-objekt :)

Dagens första övning bestod av att bygga upp ett linjetag från grunden,
med alla hjälper vartefter avståndet ökades.

När alla hundar gjort grundövningen skickade vi till ett nytt dolt område
med väldigt bra resultat för samtliga hundar.
Nyttigt att backa och den här ska jag lägga in emellanåt för att verkligen
befästa linjerna i olika typer av terräng.

Fler minnesmärken från masugnstiden.

Marie och Yvonne med hundar i väntan på att Madde förbered nästa övning.

Linjetag i en ravin, här knappt urskiljbar.
Övningen började med att hunden fick en markering rakt ned i branten.
Sedan gick ytterligare en markering i ravinens botten i bäckfåran.
Därefter skulle de skickas på linjetag nedför branten, över bäckfåran
och upp i branten på motsatt sida. Kul övning och ytterligare ett bra
exempel på hur det går att bygga upp linjer i utmanande terräng.

Här Oban på väg in när jag hade ökat avståndet och ställt mig på andra
sidan vägen uppför ytterligare en brant.

Innan det var dags att bryta för lunch förflyttade vi oss till en vik
där vi körde linjetag rakt över. Här var jag väldigt nöjd med hur
Oban tog tecken, däremot märkte jag att närsöket var lite väl
yvigt på detta avstånd och med ett vatten emellan. Återkommer
till det.

Utrustning på tork på trappen. Rätt talande bild.
Ja, jag skrev väl att allt var sjöblött från skuren dagen innan?!

Efter lunch var det dags att ta oss ut till öarna igen. Så här jobbigt var det att ro!

Vi började med dubbelmarkering över en vik på den stora ön.
En landade på "land" som bestod av myrmark/gungfly,
den andra kastades ut på ytterligare en ö.
Bra övning där vi dessutom tränade ingångar över vatten,
istället för att gena landvägen (som var snabbast)

Därefter bytte vi mark till ytterligare en utanpåliggande ö där vi sköt skottapporter
som gick ut på ön, bakom ön och upp på fasta land på andra sidan.

Oban fick en riktigt lång minnesmarkering som landade i höjd med de bakre
granarna bakom björkarna upp på det fasta landet.
Något han gjorde väldigt bra, den fantastiske slitvargen!

Vi avslutade dagen med ett sök på den stora ön, där vi skickade hundarna
växelvis. Här Yvonne och Madde uppställda för posering.
Här blev jag arg på mig själv, men det räcker med att skriva att jag lärt mig något!

Efter söket var både vi och hundar helt slut. Piggast av alla var nog lille Diesel.

Tillbaka i huset bjöd Madde och Marie på fördrink och tilltugg innan det bjöds på ytterligare en trevlig middag med livliga diskussioner om hundar, tävlingar, domare och annat som hör sporten till. Sedan somnade både hundar och förare ovaggade..

Torsdag
Jag grämde mig lite över att onsdagens närsökssignal med linjetag över ett vatten
och på ett visst avstånd inte fungerade perfekt och gick ut i förväg för att
preppa samma område med tennisbollar. Vittrade in hyfsat och lade sedan bollarna
helt dolda under tjocka lager av mossa.
Här var jag verkligen supernöjd med Obans jobb! Jag höll honom
tight i området och hann fick jobba riktigt nogrannt. Skönt att få jobba igenom
övningen och verkligen träna på momentet! Här Yvonne och Peg.

Därefter fortsatte vi ut till den första ön, där vi började med att repetera gårdagens
"ta en markering i en vik utan att ta landvägen tillbaka". Här Yvonne och Peg.

Samma bild, men här inzoomad på Peg i språnget.

Efter inledande uppvärmning fortsatte vi med en bred dubbelmarkering.
Två kastare som kastade ut en markering vardera på varsin bakomliggande ö.
För hundarna, som stod en bit upp på land, skymde en vass och det framgick
inte att markeringarna landade på en ö.
Så himla nyttigt att få köra olika upplägg i terräng som denna och ge dem erfarenhet!
På bilden Marie och Fame.

Här klungan av hundar på kö i väntan på att få arbeta.

Nästa övning var ett linjetag som skulle gå genom en vass. Men vassen visade
sig innehålla ett vatten, vilket gjorde utmaningen ännu bättre. Här fick Oban och
jag gå fram till kanten, innan jag kunde backa och skicka ut hela vägen över
vattnet utan att han smet runt (vilket gick snabbast då det var land på båda sidorna
om det lilla diket mitt på ön). Återigen en väldigt bra övning!

Som avslutning körde vi skottapporter. Tre hundar på linje varvade en
vattenmarkering med en lång markering på land och en lite kortare på land
samt direkt och som minnes.

Titantic roddes tillbaka och hundarna fick simma i kapp.

Här rorsman Madde på sista etappen in mot bryggan.

Sammantaget några härliga dagar med ett trevligt gäng och fantastiska hundar på riktigt bra marker! Roligt att få umgås och otroligt nyttig träning med provlika övningar i utmanande terräng, vilket ger väldigt bra erfarenheter både för Oban och för mig.

Tack till alla inblandade! Vi följer gärna med fler gånger!

Nu blir det vila i några timmar innan vi åker till Gryt imorgon för FART2 med Oban- och Helga-kullen. Därefter en helg med Linnea och Scott i Skokloster där vi ska trimma WT-formen inför LM!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar