tisdag 28 maj 2013

Fernshot Gundogs, övningar och reflektioner

Lite reflektioner och beskrivning av övningarna under helgen på Åtorp.


Första dagen gick vi i elitgruppen för Phil Parkins. Det var riktigt duktiga ekipage med i gruppen och det var skönt att Oban och jag inte skämde ut oss :)

Förmiddagen inleddes med en individuell övning där Phil bad oss beskriva våra olika svagheter, vilka vi sedan gick igenom. Otroligt nyttigt att se och höra de andra och se Phil lösa upp det med övningar anpassade för respektive ekipage.

För vår del tog jag upp utmaningen med självständigheten på dirigeringar. Ni vet Alfons Åberg "ska bara" och gissa-lite-själv-tendenser innan den totala uppmärksamheten infinner sig. Här gjorde Phil den övningen som jag sedan beskrev då jag tränade på den efteråt. Det gick en markering som jag skickade på. Halvvägs ut blåste jag stopp. Där gick det ytterligare markering åt ett annat håll samt ett skott i en annan riktning. Markering och störningar till trots skulle jag lägga ned honom höger - in i motvind. Och där låg det en dummy. Extra bonus att lägga ut något riktigt uppskattat här som t ex vilt. Bra övning där jag tyckte mig märka omgående skillnad! Det lönar sig liksom inte att gissa, utan jag vet bäst och mig är det säkrast att lyssna på.

Innan lunchen fortsatte vi med en walk-up där direkta markeringar varvades med minnesmarkeringar. Här gjorde Oban ett bra jobb, både vad gäller stadga som i arbete.

Dagen fortsatte med vattenmarkering över en vik. Vi stod på ena sidan och skytt/kastare på andra sidan.  Intressant här var att Phil sa att de aldrig tränar markeringar ut på blank vatten. Är hunden tränad i att gå över lär de hitta om de väl kommer ut på vattnet. Vad gäller frågan om att ta landvägen hem (vilket inte Oban gjorde) hade han också en uppfriskande inställning. Han menar att hunden ska komma snabbaste vägen in med dummyn och att det är så han skulle döma på prov. Tyckte mig uppfatta att det står så i field trial-reglerna, men får läsa på. Vi svenskar var väl överens om att inte alla domare dömer så direkt..

Nästa övning bestod i att vi på linje arbetade mot en lång minnesmarkering på strandängen samt en vattenmarkering. Även här gjorde Oban ett bra jobb.

Sedan gjorde vi en rolig övning där vi delade upp oss i två grupper. Ena gänget stod i strandkanten och bakom dem stod en skytt/kastare. Andra gänget stod uppe på en kulle, även där med en skytt/kastare bakom. Hundarna skickades sedan från ena linjen förbi den andra på en markering som landade i vattnet respektive en markering som landade dolt bakom kullen (vi bytte plats).

Avslutningsvis fick vi jobba enskilt mot en lång markering (+150m?) i en sänka. Här blev Oban lite stor och yvig, men löste uppgiften.

Dagen avslutades vid 17-tiden, då var både hundar och förare rätt slutkörda - men några tappra tog ut andra omgången med hundar. Vi mindre tappra tog en öl i solen på verandan, innan middagen dukades upp.


Andra dagen gick vi i en Öppen/Elitgrupp för Keith Bedford.

Vi började med en walk-up där markeringar varvades med minnesmarkeringar. Lite klurig terräng i en kuperad hage med dikesfåror, stenar etc. vilket var nyttigt.

Därefter fortsatte vi med dubbelmarkering på linje (a' la en av rutorna på Eukanuba). Tur att vi hade tränat på den :) Keith tydliggjorde att det var helt förbjudet att låta hunden ta den sist kastade dummyn (den längst bort) först med ett symboliskt tecken genom att dra fingrarna över halsen. Oban tog stoppsignalen fint, plockade in den första, skickades på den andra och gick oberörd över legan mot den senast kastade längst ut. Duktiga hund!

Nästa övning var en vattenmarkering. Vi stod långt upp på en slänt och ca 75-100 meter ned vid vattenkanten stod skytt/kastare. Markeringen gick över vattnet och landade på en strandäng. Här hände det något intressant. Oban gick ut fint, ned i vattnet, började simma och sedan var det som att han blev helt vilse när han kom upp, varvid jag fick dirigera fram. När alla gjort övningen bad jag att få köra om och då fungerade det fint. Skönt att få lösa upp! Lärdom: börja träna ut eller över på vatten, det hade behövts!

På väg mot lunchen körde vi ytterligare en walk-up, med markeringar och minnesmarkeringar.

Under lunchen lanserade Phil och Keith att de skulle slå ihop grupperna och arrangera en tävling i form av ett mock trial.

Superkul! Men jag med mina klena nerver blev nervös.. Hamnade i Phils lag med toppningar i form av Karin Thunander och Kicki Pilenås. Varje lag delades upp i två grupper om fyra och sedan möttes lagen i två omgångar av linjer - fyra mot fyra.

Vi fick två apporter under vår tur på linjen. Apport 1 landade dolt bakom en kulle innanför ett staket. Min mardröm då jag inte är helt bekväm med ståltrådsstaket. Oban tog en fin linje ut, men tvekade själv inför staketet. Jag chansade på att han skulle runda och lät honom gå ut, men fick kalla in och lägga vänstertecken, då tog han in den. Apport 2 landade på blank vatten och den spikade han.

Jag hade lite ångest över vår första apport, men slappnade av när vårt lag vann - förvisso med knappa två poäng, men ändå :)


Sammantaget en fantastisk helg! Jag är väldigt nöjd med Obans arbete, där han var stadig trots utmanade situationer och visade på stor uthållighet genom sin av- och på-knapp. Han gjorde ett bra jobb, även i konkurrens med elitekipage. Lärdomarna jag tar med mig är att ytterligare skärpa upp fotgåendet och få till en bättre följsamhet. Att träna ut eller över som kommando på vatten. Att avsluta jaktsäsongen med att köra några kast med dummy på vatten (Oban var väldigt låst vid fåglarna på första vattenmomentet..). Samt att tighta upp markeringarna för att få bort yvigheten.

Intressant perspektiv från Phil var att se varje apport som 20 möjliga poäng - innan hunden skickas. Sant och sunt. Vi har ju 20 poäng och sedan är det upp till oss hur de förvaltas.

Jag gillade verkligen Phils pedagogik och upplägg. Nu är jag sugen på att åka till England i höst. Med hund!! Får se om vi får ihop någon resa.!


Tack Madeleine och Tomas för en väldigt välarrangerad helg och tack övriga inblandade för trevligt sällskap och umgänge!




4 kommentarer:

  1. Jag vill åka till England men vi ska ju till Danmark också!

    SvaraRadera
  2. Det lät som två riktigt riktigt bra och lärorika dagar! Oban verkade även vara på topp! Heja!

    Jag vill också åka till England. Hade anmält mig till en träningsresa dit, men det var så många som anmälde så det blev lottning, då verkar vi inte kommit med! Trist!

    /Klantradårmatten

    SvaraRadera
  3. Kul läsning, låter som en bra träningshelg! Vi hade ju dom här som domare på PAW trial förra våren och jag tyckte dom var jättetrevliga. Oban verkar gå bra, härligt! :-)

    SvaraRadera
  4. Ursäka långsam respons på kommentarerna (så krångligt via mobilen..) Ja, det var väldigt lärorika dagar och som framgår gillar jag både personerna och pedagogiken!

    Trist med träningsresan Zara. Vi kanske ska sondera intresse och dra ihop något eget? Linnea, vi tar England istället :)

    SvaraRadera