torsdag 30 juli 2015

Att utvärdera Bravecto

Efter tio dagar på Åland, fästingnästet framför andra, tycker jag mig ha underlag nog att utvärdera Bravecto. Med över tiotalet fästingar per dag, dvs närmare 100 totalt, under perioden, har preparatet fått bekänna färg. Det här är således min egen, högst ovetenskapliga, men till viss del ändå empiriska utvärdering.

Ni som följer bloggen vet att Oban fick anaplasma i vintras/våras. En sjukdom med kliniska symptom som jag inte önskar någon annan hund eller hundägare. 1/4 fick han därför första tabletten Bravecto och påfyllning skedde 1/7. Här en sammanfattning av de pro's n con's jag upplevt:

PLUS

  • Dödligheten verkar vara 100%-ig. Jag har tagit bort ett antal fästingar där samtliga varit döda innan de verkar ha hunnit suga något blod.
  • De fästingar som satt sig är enkla att ta bort, oavsett om de varit döda eller precis satt sig. Därigenom har även huvuden, käkar etc. vilka ofta blivit kvar tidigare lossnat, vilket säkert minskar risken för en sekundär irritation eller inflammation. Det har inte heller blivit några bölder, röda märken eller andra spår där fästingen har suttit fast. 
  • Att slippa halsbandet och inte behöva ta hänsyn till träning (om vi nu hade tränat något...) eller vid bad i vattendrag etc. är både skönt och bekvämt. 


MINUS

  • Ett stort minus är så klart giftet. För givetvis måste det handla om starka preparat när fästingar de facto dör efter att de har bitit sig fast. Lite läskigt att ge sin hund en giftig tablett oralt. Fast, jag försöker tänka att konsekvenserna av anaplasma och andra sjukdomar som fästingar bär på kan vara nog så illa.
  • Levande fästingar är ett annat problem. Scalibor etc. ger ju en repellerande och avstötande effekt, både på hund och människa. Bland de totalt ca tio fästingar jag tagit dagligen har 40-50% varit levande och krypande i pälsen. Ett annat tydligt exempel på skillnaden mot användning av halsband är var de bitit sig fast. Med halsbandet hittade jag nästan uteslutande fästingar i ljumskar, skapet och bakre delen av kroppen, medan de med Bravecto verkar sätta sig överallt. Ibland t o m två på samma ställe, företrädesvis på bogarna. Mängder av levande fästingar som släpas in är väl mindre kul och jag har för första gången sedan jag skaffade hund haft hela två stycken på mig. En som satt fast och en som kröp. Usch! Med tanke på hur mycket vi retriever- och hundmänniskor vistas i skog och mark är det en påtaglig skillnad mot tidigare fyra år utan någon fästing. 


Min slutsats är att tabletterna fungerar där de ska, det vill säga - för Oban. Och, då det är honom jag vill skydda kommer jag fortsätta med Bravecto säsongen ut och även nästa säsong.

Bild @zarawinkler

2 kommentarer:

  1. Jag och Snusa har samma erfarenhet som er av Bravecto. De två som bitit sig fasr (sen april!!) har suttit vid ögonbrynen. Jag är glad att slippa använda ett nervgift! Ha det!!
    ullis o snusa

    SvaraRadera
  2. Jag instämmer med ditt inlägg! Mina har dock fått många men alla döda och suttit runt huvudet.
    En biverkan har dock varit diarré hos båda hundarna i två dagar efter de tagit tabletten. Jag har dock dragit av minst 10 krypande fästingar efter varje promenad. Testade en klädroller för att minska att få in krypande. Funkar!
    Jag har dock fått två fästingar som satt sig fast (har aldrig fästingar som fäster, 1 i hela livet). Får se om jag använder detta igen...

    SvaraRadera