söndag 25 november 2012

Fasanjakt. Igen

Usch, tråkiga nyheter nu ikväll. Men, jag befarar att det står ännu en hektisk vecka inför dörren, så jag passar på att blogga medan tid finns.

Allt annat än ledig lördag igår kändes det som. Skrev klart tackkorten från bröllopet. Postade tackkorten. Frostade av frysen (köttleverans från Knutsta Charolais idag). Tvättade några maskiner. Promenad och träning med Oban. Träning av mig själv. Och sedan lite ledigt och mys med Josefine som också var gräsänka!

Idag var det dags för fasanjakt igen. Vilken lyx att få vara med två helger på raken! Återigen tack till Yvonne, Jenny & Marcus - samt så klart Martin!

Jag stannade inte till viltparaden, då vi skulle hämta kött hos Mattias och Anna på Knutsta Gård, men när jag räknade fasanerna vid lunch var det omkring ett femtiotal. Fler fåglar och färre apportörer än förra helgen gav lite mer att göra, vilket Oban och jag var glada för.

Det blev ett perfekt upplägg för dagen, med blandade situationer från enkla till semisvåra markeringar, ett par runners (även om de inte hann så långt så sprang de ändå), någon dirigering, ett par sök och några riktigt bra lägen där fåglar landade bara några meter framför oss och Oban fick öva sin stadga medan andra hundar hämtade troféerna. Nyttigt!

Jag är verkligen supernöjd med hans agerande! Han är stadig vid sidan (även om fotgåendet kan bli bättre), har blivit vansinnigt mycket bättre på att markera genom att han följer fåglarna och låser fast, visar att han kan jobba outtröttligt på sök i besvärlig terräng och även ta snabba tuppar som säkert kan säga ifrån innan greppet sitter perfekt. Finaste hunden!

Nu ska vi ägna vintern åt att slipa på B-provsformen och hoppas på att kunna boka in kontinuerliga träningar hos Helena 

Förutom att meningsbyggnaden ovan är bedrövlig har jag inte några vidare bilder att bjuda på från dagen, då jag bara hade mobilen med. Håll tillgodo :)

Oban på pass

Ahs och Lots (tror jag, lär mig aldrig vem som är vem av Jennys gula,
när jag inte ser om det är tiken eller hanen... :) )


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar