onsdag 9 januari 2013

Kort i koppel

Vi tragglar vidare med våra koppelpromenader. Vilket ingen av oss tycker är något vidare. Speciellt inte i detta väglag. Har bestämt att det blir koppelpromenader veckan ut, sedan får läkningen tillsammans med väglaget styra hur vi gör. Om det håller sig kallt och kommer massor av snö samtidigt som såret läker fint är utsikterna för att slippa kopplet goda!

Läste på Sara och Cassis blogg HÄR och kände verkligen med dem! Här gnäller jag över en veckas (förhoppningsvis) konvalescens och koppeltvång. Oban blir ändå tre år nu i vår och klarar gott och väl att gå kopplad en vecka i följd. Medan stackars Cassi med hela unghundens energi säkert har helt andra behov av att få utlopp för all glädje och spring i benen.. :(

Tvätt med tvål och vatten samt pensling med läskiga vätskan står på kvällens schema. Veckans stora nyhet är annars att vi växlar in på nytt foder. Bytte till Magnussons Meat & Biscuit i höstas när Oban matvägrade och helt tappade smak på det tidigare High Energy-fodret han fick. Meat & Biscuit har han ätit med god aptit. Däremot har han rultat på sig lite (ni som följer bloggen vet att jaktgänget har hetsat en del och jämfört med kastrater.. :o) Nu vet jag inte om det är fodret eller om hullet beror på minskad rörelse i kombination med många andra godbitar under dagen, men jag tycker ändå att det är värt att prova ett byte.

Det nya fodret är Robur från Bozita. Fortfarande svensktillverkat och med färskt kött, vilket var två parametrar jag gillade med Magnussons. Skillnaden är att det inte innehåller något vete alls. Medan Meat & Biscuit är baserat på grahamsmjöl har Robur majsmjöl, ris, majsgroddar och specialprocessad havre. En annan skillnad är att Meat & Biscuit innehåller kött från nöt och fläsk, medan Robur innehåller kyckling. Proteinkällan tror jag dock gör mindre skillnad än valet av kolhydrater - det är dem jag tror de bygger hull av. 

Vi får se hur det går. Har bara börjat växla in det nya, men Oban har fattat tycke och gör stor sak av utfodringsritualen (en serie av snurrar närmare bestämt), vilket lovar gott.

Bild: bozita.com/robur

2 kommentarer:

  1. Jag har bytt till Robur Maintenance för två månader sen. Mycket billigare än Pro-plan som jag körde innan. Hundarna tycker det är jättegott, men jag fick dra ner på portionerna, första gången både Jim och Bosse rultade till sig! Nu äter dom 5 dl var per dag och ser fina ut. :-)

    SvaraRadera
  2. Går inte att svara på kommentarer via mobilen, så ursäkta.. Skönt att höra att fler har bytt, så att jag inte är helt ute och cyklar vid val av märke. 5 dl? Oj. Då kommer Oban tycka att han sätts på svältkost. Han får lite mer än så idag.. Skönt att höra att det är smakligt och att de är fina. Här är det fortfarande glädjesnurrar, vilket talar för att aptiten har ökat :)

    SvaraRadera