söndag 27 januari 2013

Träning hos Reedsweepers

Privatlektion hos Helena, Reedsweepers igår tillsammans med Linnea och Scott.

Först en fika och lite uppdateringar sedan senast, vilket var en dryg månad sedan. 

Vi började därefter med att lägga ut fyra målområden och gick i ytterkant, vilket gjorde att områdena inte var direkt synliga. Från platsen i mitten av områdena, varifrån vi skickade, var det ca 80-120 meter ut. Linjetag mot områdena inleddes med att den första hunden fick en minnesmarkering som störning, innan den andra hunden skickades.

Mina förväntningar var extremt låga efter en månads träningsuppehåll, så jag var väldigt förvånad när linjer och dirigerbarhet fungerade bra! Även markeringar och andra störningar jobbade Oban fint på! Träningsuppehåll ska inte underskattas!

Lärdom från dagen är densamma som efter senaste träningen hos Helena: att befästa att "UT" på avstånd betyder just "ut" även då. Som det är nu går Oban gärna ned och börjar jaga (läs: gissa) istället för att fortsätta rakt ut. Här behöver jag agera snabbare när han gissar och delvis nonchalerar mig.

Här diskuterade Linnea och jag att trampa upp ett Y i snön och jobba in två områden, för att sedan gå in och styra just för att träna ut i viss riktning - i kombination med lydnad och "inte välja själv"..

Från förra träningen hade jag med mig att inte störa Oban med min position vid skick på linjetag samt att inte joysticka fram till målet, utan skicka rakt från början. Här tycker jag mig kunna se viss skillnad, trots avsaknad av träning. Kanske hjälper med tanken..? :o)


Tack Helena & Fredrik samt Linnea för en - som vanligt - väldigt trevlig och givande träning! Här några mobilbilder från dagen:


Igor och Fredrik gjorde oss sällskap

Liksom Lina

Linnea och Scott laddar för långt linjetag

Ett av målområdena: vid granen mitt i bild.

2 kommentarer:

  1. Tack själv, även om det nu var ett tag sedan;)
    Vi ses snart igen!

    SvaraRadera
  2. Ja, det får bli lite ordning och mer kontinuerliga träningar nu :) Ses den 17:e åtminstone och sedan får vi boka upp lite tider i mars! Ha det!

    SvaraRadera