onsdag 30 januari 2013

Ombytta roller

Den här förkylningen begränsar mina egna möjligheter att träna. Men det gjorde jag ju under perioden när Oban var konvalescent, så det är väl inte mer än rättvist att fokusera på hans träning nu.

Promenad i Annedal efter jobbet. Utrustad med tennisbollar och pipa var avsikten att träna "UT" på avstånd. Började med att droppa synligt, fortsätta fram ca 20 meter, stoppa Oban och själv fortsätta ytterligare ca 20 meter. Skickade på "UT", utan problem. Försvårade genom att göra likadant, men samtidigt kasta ännu en boll mellan mig och Oban. Inte heller här var "UT" något problem.

Gick vidare en sväng och tränade linjetag över kullar. Bra med pulkabackarna i Annedal. :) Yvonne med syster Peg hade berättat att hon sett en viss tvekan i att fortsätta linjen om målområdet var dolt i en sänka, bakom en kulle etc. Här körde jag på Ibens sätt med alla hjälper: synligt dropp, varit i området, footprints etc. och skickade fram och tillbaka på samma linje ett par gånger. Tänkte använda samma område nästa gång men då ta bort hjälperna en efter en.

Avslutade med att gå tillbaka till UT-övningen, men droppade nu dolt. Placerade Oban, kastade en boll mellan honom och mig. Gav kommandot "UT" här ryckte kroppen i rätt riktning, men det fanns en tvekan och ett visst sug efter den synliga bollen, så jag förstärkte med beröm varpå han gick just ut. Bra! Duktiga hund. Nu ska jag nöta på med denna i olika situationer och sammanhang så att det aldrig råder tvekan om vad ett "UT" betyder. Tänkte t ex försvåra genom att skicka till ett närsöksområde, låta honom apportera där några gånger och sedan avbryta med stopp och ut. Ska bli intressant att prova!

Soppa till middag idag. Inte världens bästa färger och med mobilkameran, men ändå bättre än de bilder jag försökte ta utomhus på träningen. Morotsoppa med fetaost och timjan serverat med levain från Bröd & Salt stod på kvällens meny. Inte världens bästa färger och inte heller sensationella smaker kanske, men jag slängde i en del cayenne på slutet, så det blev lite sting.

Nu dags för jobb.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar