söndag 27 september 2015

Att ha en härlig helg

Hemma efter en härlig helg i hundens tecken.


Veckan avslutades med en tjejkväll och sleep over hos mig, med kanske lite väl sen sänggång med tanke på att klockan ringde 03:50. 05:05 åkte vi hemifrån - mot Stjärnhov.


Väl där mötte vi upp våra härliga markägare och fantastiska funktionärer. Efter många turer med ett antal strykningar och rätt omfattande administration inför provet var det skönt att vara på plats och se att allt bara flöt på. Vi börjar bli ett trimmat gäng med god sammanhållning där alla kan sina uppgifter och bidrar på bästa sätt.


Dagens prov bjöd på samma upplägg som tidigare år, men i år noterade vi nya utmaningar vid vattendirigeringen. Ekipagen höll en hög nivå, inga nollade och fyra fick 1:a pris. Grattis!
Som jag skrev på Facebook - stort tack till alla inblandade! Särskilt tack till Rickard som förevigade dagen, se här http://bildgalleri.teamrd.se/#!album-30
Vid sista ekipagets vattendirigering blev jag lite sugen att testa med Oban så jag bad David och Rickard som satt i båten att lägga ut mer vilt.


Annika och Zara riggade för en landdirigering och en walkup med dubbelmarkering där David var skytt. Oban hämtades i bilen och taktade vid sidan som en fullblodshingst på väg till startboxen. Något överladdad med andra ord.. Satsade vanvettigt på den första markeringen och övermarkerade så jag fick blåsa hem honom, då fick han träff direkt. Den andra spikade han. Transport, under taktning, ned till vattnet och ett skick. Här var jag lite nervös ska erkännas. Det var ändå fyra hundar som klarat dirigeringen under dagen, om än lite omständigt, men Oban borde ju som svensk och norsk Jaktchampion och Nordisk Mästare 2014, rimligtvis klara det bättre än hundar i ÖKL. Allt annat skulle varit pinsamt. Det gjorde han..!! (puuuhh). Han tog linjen i det närmaste helt perfekt och jag stöttade bara med några uppmuntrande "Ja ja ja" vid några tillfällen. Avslutade med en dirigering mot en kanin, vilket också gick galant. Finaste hunden!


Även söndagen ägnades åt hundträning då vi samlat ihop fyra unghundar och skulle köra igenom ett provupplägg på NKL-nivå. Zara och jag var domare och skytt åt Linnea, Malin, Eva och Helena. Vi var ute på fina Rickeby Gård där Zara med familj bor och fick till ett väldigt bra upplägg åt de unga hundarna.


Därefter stressade vi i väg deltagarna (ursäkta..!) och tog ut våra egna hundar, Bean och Oban, på en genomkörare. Linjer till kända områden fast med förflyttning och dubbelmarkering som avslutning. Båda hundarna löste uppgifterna fint, fast de är en aning (läs: LITE VÄL) taggade och laddade. Båda två knallade från sidan när vi kastade markeringar åt varandra.. Lite lydnad och stadgeträning på schemat således - för idag har jag anmält till ett A-prov och Zara ska ju starta KKL.. :P


Sammantaget - en härlig helg som givit mycket energi! Jag har saknat det här. Kanske inte fullt lika mycket som Oban, som håller på att krypa ur skinnet av entusiasm, men det känns jättekul att vara tillbaka.



Oban apporterar en enorm hare på dagens träning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar