onsdag 16 september 2015

Att träna för andra gången på tre dagar..


Tur med valpköpare som gör att jag får anledning att ta mig i kragen och komma ut på träning, nu när vi tydligen ska sätta igång igen..

Hade bestämt med Eva som har Ronja, från Obans kull hos kennel Zetastar, att vi skulle ses på inflygningen ikväll. Malin, som vi inte träffat sedan senaste A-provsträningen före jul (!!), hängde på med Elsa och Bella.

Med två unghundar på plats fokuserade vi på dem och fick till både markeringar med terrängbyten, några linjer och avslutade med vilt. Småtikarna jobbade på spontant, fint och entusiastiskt. Det är himla roligt och tacksamt att träna unghundar!

Särskilt roligt att se Ronjas utveckling sedan jag såg henne under träning för första gången i somras när jag var instruktör på Zetastars kennelläger. De har avancerat enormt och är klara för start i NKL nu.

Oban och Elsa fick lite egna uppgifter med skick mot områden och störningar, vilket de klarade galant. Med undantag av några diffusa markeringar, där Malin och jag verkar ha samma utmaning. Eller snarare Oban och Elsa kanske.. Vet inte vad som har hänt med dem under vilan, men de har lagt sig till med lite unghundsfasoner och jagar ganska stort och yvigt om de inte får utdelning direkt.

Det finns att träna på med andra ord..! Tack Eva och Malin för en trevlig kväll!

Imorgon kväll väntar operation nr 1 hos tandläkaren. Inget jobbigt ingrepp att avlägsna en tand med några traumatiserade rötter - utan faktiskt något jag ser fram emot, då det gjort ganska ont senaste tiden, men jag ville avvakta sommaren vid de fall det skulle uppstå komplikationer. Därefter ska käkbenet läka några månader innan det är dags för operation nr 2, där implantatet monteras. Och - idag har jag mailat hantverkaren om köket. Dags för en make over i dubbel bemärkelse med andra ord.    

Ronja, Zetastar Special TeePee,
väldigt lik sin pappa både till utseende och i arbete

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar