torsdag 7 maj 2015

Kliv upp ur sandlådan

Idag har jag varit med om en, för mig, helt ny situation.

Jag har läst om att andra drabbats av "näthat" där bloggare får elaka och orättvisa kommentarer. Oftast som en följd av avundsjuka.

Jag har också misstänkt att det stuckit i en del ögon att jag som helt ny i retrievervärlden, går hela vägen från NKL till championatet med raka 1:a pris, vinner Nordiska Mästerskapet, placerar oss högt på WT-starter etc. Att det är fog för att skapa avundsjuka i landet jante. 

Men jag är ändå förvånad och förbluffad, för att inte säga förskräckt, över de personliga påhopp jag blivit utsatt för idag. Det kanske inte är "näthat" per definition, men tillräckligt för att jag behöver få skriva av mig.

Bakgrunden är att jag, som en reaktion på att en version av en situation - uteslutande baserad på hörsägen och i många avseenden därför felaktigt vinklad - framställdes i ett forum på Facebook och där vann sympatier. Då jag själv var på plats i den situation som avsågs och därför är av en annan uppfattning ville jag bidra med mer nyanserad och faktabaserad information, vilket jag skickade i ett PM till en av de som sympatiserat med inlägget.

Jag inledde med att konsekvenserna, att SSRK tappar medlemmar pga detta, var tråkiga. Att jag givetvis accepterar andra åsikter, men ändå ville förmedla en annan bild än den som målats upp, då jag själv var på plats vid den situation som avsågs. 

De kommentarer jag fick tillbaka är förlämpande och rentav kränkande. Som några exempel kan nämnas, här citerat:

"Jag har nog sett liiite mer än dig om hur vissa saker går till [snip] genom alla år jag varit med så din åsikt är faktiskt inte alls intressant för mig."

eller

"Själv tycker jag inte att jag har någon som helst anledning att försvara mitt ställningstagande till dig av alla människor och du får naturligtvis tycka att jag är nedlåtande men det bryr jag mig inte så mycket om"

Jag är fullt medveten om att jag är ny och oerfaren inom retrievervärlden. Något jag med insikt och därför stor ödmjukhet ofta återkommer till. Just därför är en förolämpning som "Jag har nog sett liiite mer än dig" obefogad. Fast det som svider mest är "till dig av alla människor” när det kommer från en person som jag endast träffat i verkliga livet ett fåtal gånger (2) och aldrig bytt mer än ett par ord med. Det bekräftar för mig att det finns folk därute som tydligen bildar sig en uppfattning baserat på vad de hör av andra eller ser på sociala medier. Nu är jag förvisso redan cynisk, men det här förstärker min bild av människan.. Vem är jag av alla människor? Och hur kan någon jag aldrig mer än hälsat på veta det?

Slutligen och det som är mest beklagligt är dessa återkommande strider inom och mellan SSRK. Som någon uttryckte vid en tidigare tråd som spårade ur: om vi inte ens kan komma överens inom en ideell verksamhet som syftar till att främja träning och tävling med våra hundar, är det inte så konstigt att det finns krig i världen.

Vi må ha yttrandefrihet i Sverige, men de flesta av oss är vuxna människor och borde därmed kunna använda sunt förnuft och tänka i termer av konsekvenser. Facebook och andra sociala medier må vara fantastiska, men de lämpar sig inte för ensidigt vinklade inlägg som syftar till att förstöra och sabotera. Hur tror ni att nya medlemmar eller nya aktiva inom retrieversvängen uppfattar det de ser och läser i dessa forum? Vilken bild förmedlar vi till dem? Det här gäller inte bara SSRK vs JRK, utan även jaktlabbe vs showlabbe osv.

Gör gärna egna val och ta ställning. Framför gärna dina åsikter och förändra det du själv kan påverka. Men snälla, sluta smutskasta andra; personer, raser och organisationer, i publika forum.

Kort sagt - kliv upp ur sandlådan.


Bild lånad från www.matzkeijser.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar