onsdag 20 november 2013

Förändring!

Idag har jag ätit viltskavsgryta både till lunch och till middag.

Såg på en film i helgen, fastän jag inte borde. Jag vet att jag blir väldigt illa berörd - och mycket riktigt - det blev jag. Samtidigt var det nyttigt. En ögonöppnare fastän jag egentligen redan vet.

Jag har sedan studieåren förespråkat svenskt kött. Efter en utbildning där jag kastrerade smågrisar och besökte slakterier - men framförallt blev införstådd med skillnaden i djurhållning mellan länder så nära varandra som Sverige och Danmark vad avser hantering av livdjuren (fortfarande när jag pluggade var det tillåtet med fixerade suggor i Danmark, dvs de kunde inte vända sig - se filmen), syn på antibiotikaresistens etc. vilket påverkar slaktvikterna och därmed lönsamheten i köttproduktionen. Enorma skillnader i livskvalitet för djuren från födsel till slakt. Avsevärd skillnad i regelverk för köttproducenterna. Med resultatet att svenska bönder som följer våra lokala regelverk, och därmed ger djuren ett värdigare liv och mindre stress i livets slutskede, inte kan konkurrera sett till pris med de utländska alternativen. Med konsekvensen att svenska bönder, EU-bidrag till trots, många gånger har en olönsam verksamhet räknat t ex per slaktad gris.

Varför är det då så här? Förutom det uppenbart ohållbara i att lokala regelverk på en produkt som sorteras under EU's "fri handel av varor och tjänster" skapar orättvisa förutsättningar (hur kan Sverige ställa krav på djurhållning för att värna djuren, men samtidigt förstöra för de lokala producenterna som följer reglerna, genom att tillåta import av kött som säljs till lägre pris just för att reglerna inte efterlevs?) handlar det primärt om att svenska konsumenter inte ser till aspekter som djurhållning, djurskydd, antibiotikaresistens etc. - utan alltför ofta väljer det billigaste alternativet.

Nog om det och med reservation för att jag spekulerar fritt. Tillbaka till filmerna. Vi väljer så långt det går svenskt, ekologiskt och kravmärkt hemma. Vi köper kött från kända gårdar som Knutsta, där vi vet att djuren har det bra; går på bete stora delar av året och står vind- och väderskyddat på lösdrift under vintern etc.

Men - det räcker inte hela vägen.

Att småskaligt, närproducerat och ekologiskt är att föredra är en sak. Att aktivt välja bort allt annat är en helt annan sak. Filmen fick mig att vilja förändra mig ytterligare. Att välja vilt och fisk (ej odlad) i första hand. Att enbart äta kött från kända producenter som Knutsta. Att helt undvika nöt, fläsk och fågel från butik och på restaurang, där råvarorna massproducerats - vilket för djur är förenat med både psykiskt och fysiskt lidande under deras korta liv. Borde inte vara helt orealistiskt. Om det inte finns vilt eller fisk på menyn får jag väl äta vegetariskt.

För vad har vi människor för rätt att sätta oss över andra varelser? Det är en sak att döda för att få föda, men att åsamka levande varelser kraftigt lidande, ångest och stress under deras korta liv  är inte något jag vill bidra till bara för att jag ska få mat på bordet.


Se nedan film och läs nedan inlägg. Kanske kan ni också förändra?

  • Quite Possibly the most Eye Opening Six Minutes ever on film
http://www.minds.com/blog/view/201538/quite-possibly-the-most-eye-opening-six-minutes-ever-on-film

  • Därför tycker jag att det är OK att döda djur
 http://nyheter24.se/nyheter/kronikor/757033-darfor-tycker-jag-att-det-ar-okej-att-doda-djur  



Bild: Wikipedia - Ren

4 kommentarer:

  1. Jag har lite samma tankegångar. Äter bara svenskt kött, helst från Knutsta eller motsvarande, och måste jag köpa i affär blir det främst ekologiskt. Mejerivaror och ägg alltid ekologiskt (om jag inte måste handla laktosfritt - då finns det nästan inga ekologiska alternativ tyvärr). Jag tror och hoppas att det faktiskt finns en hel del människor som gör just så, men sen kommer vi till restaurangerna och där verkar folk glömma att hålla på samma princip och beställer in i princip vad som helst (inklusive det typ värsta av det värsta - gödkalv). Själv resonerar jag så här på restaurang: jag frågar var köttet kommer ifrån i en viss rätt. Kommer det från Sverige brukar jag äta det även om det inte är ekologiskt. Oftast kommer det inte från Sverige och då väljer jag fisk eller vegetariskt istället (eller vilt om det nu skulle finnas). Så på restaurang gör jag avkalll på det ekologiska/småskaliga bara för att få göra ett aktivt val inför restaurangens personal. Jag hoppas att om tillräckligt många frågar, kanske, kanske de börjar lägga mer svenskt på menyn :)
    Annars har jag också börjat föra in vegetariskt på menyn några gånger i veckan och det är riktigt gott och roligt (till skillnad mot när jag var "påtvingad" vegetarian på grund av grupptryck under några år på 90-talet...)!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med. Vi verkar vara lika där. Jag väljer ekologiskt när jag handlar själv, så långt det går. Men det är på restaurang det spricker. Eftersom jag dessutom äter lunch ute varje dag blir det dumt.. Att fråga är bra, förhoppningsvis märker de av en efterfrågan på svenskt kött även på krogarna. Tyvärr fungerar det nog bättre på kvällstid, lunchrestaurangerna är nog mindre nogräknade - och då får det - från och med nu - bli det vegetariskt eller fisk. Har klarat mig den här första veckan, med varianter av vilt, räkor och vegetariskt :) Bra att vi är fler som försöker!

      Radera
  2. Förresten, hur går det med klickandet? Jag är liten nyfiken. Jag är ju helt såld på konceptet eftersom jag insåg att jag inte har "det där" som krävs för att hunden ska respektera mig blablabla. Om du tycker om att läsa kan jag verkligen rekommendera boken "Vägen till djurens inre" av Karen Pryor. Det är ingen manual till hundträning utan handlar om hur hon klickat hästar, hundar, delfiner, bläckfiskar, eremitkräftor osv att göra saker. Väldigt inspirerande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! Har inte kommit längre än till att klicka in. Till Obans lycka och förvåning. Klick-godis osv. Behöver läsa på för att ta det vidare, men har inte hunnit. Så - perfekt med ett tips, tack :)

      Radera