lördag 2 november 2013

Träning hos Reedsweepers

Både Oban och jag var lite sega efter spontan tjejmiddag igår som slutade i hemkomst 02:30. Desto bättre att bege sig till Vänge för träning hos Helena Lindström, Reedsweepers tillsammans med Linnea/Scott och Yvonne/Alli. Frisk luft, eftermiddagssol, trevligt sällskap och bra upplägg var ett perfekt botemedel mot "segheten".

Vi hade bett om mycket skott och störningar under arbete på linje och det fick vi!! :) Helena hade därtill förberett olika områden så att vi kunde variera markeringar med dirigeringar mot dolda mål.

Istället för att beskriva upplägget och övningarna i detalj, tänkte jag prova en ny variant och utgå från ett annat perspektiv.

    •    Stadga och fotgående
Genomgående bra fotgående, stadig och tyst. Men en viss förmåga att vara snäppet för långt fram i samband med markering, framförallt med skottapporter. Något jag behöver bli bättre på att inte tolerera under träning. Jag vet att jag är lite slarvig och nöjer mig med att han är vid sidan och är stadig, men jag borde eftersträva samma position som vid fotgående. För att minska förväntan vid andra hundars arbete tog jag upp "unghundstricket" jag kört tidigare och gav honom godis när den andra hunden sänts i väg. Tror det kan vara bra att göra så ibland för att belöna kontakten med mig och påminna honom om att jag är där och inte bara kör taxin dit.

    •    Störningar
Helena bjöd på ett antal störningar. Anvisningar på markeringar som var tighta eller på linje, linjetag mellan markeringar, skott och markeringar under arbete och ingångar. Ett exempel var att vi blev anvisade till ett område där vi skulle lägga ned hundarna på närsök. När Helena såg att de börjat arbeta drog hon av några skott och kastade en markering. Nyttigt! Oban är riktigt bra på att sortera! Mycket ligger nog i generna från mamma Alli och därtill kan vi nog tacka just Helena för de erfarenheter vi fått på Reedsweepers träningar där störningar är vanligt förekommande.

    •    Linjetag
Linjerna var genomgående bra. På några fick jag gå in för att stoppa och styra sista biten. En linje tog Oban helt vansinnigt bra. Över 100 meter om inte rentav 150 över mark med tidigare legor och vegetation som inbjöd till att jaga gick han ut med full fart i en spikrak linje. Duktiga hund! Tyvärr utan att få träff när han kom till området, se nedan under Närsök.

    •    Stoppsignal
På de övningar där jag behövde gå in och styra; markeringar, linjetag och närsök tog han signaler fint. Men på ovan nämnda linjetag blev han slarvig på stoppsignalen. Avståndet gör stor skillnad. Här hade jag nolltolerans och tog in honom. Påminde, på Tomas sätt (se inlägg om träning häromveckan), om vad stoppsignal betyder. Gick ut med honom i området. Gick själv tillbaka. Gjorde om och fick en annan följsamhet och lyhördhet. Behöver, tydligen, påminna om att reglerna gäller även på längre avstånd. Nyttigt.

    •    Närsök
En välkänd färskvara för oss. Och som tidigare konstaterats försämras inte bara signaler utan även närsök på längre avstånd. På nämnda 100-150 meters linjetag låg Oban helt rätt i området. Med en fungerande närsökssignal, som den är på 25 meter, skulle Oban stoppat ned näsan och letat reda på bollen. Nu på 150 meter betydde tydligen närsökssignalen "spring runt på måfå och hoppas att du ramlar över något du kan apportera".  Här behöver vi 1. träna närsök oftare enligt Keith Mathews modell 2. träna närsök även på längre avstånd mer regelbundet 3. träna närsök i kombination med styrning där föremålet är nedgrävt. Området får gärna vara invittrat, men det får aldrig löna sig att få utdelning på att springa runt, utan näsan måste ned i marken ordentligt.

    •    Markeringar
Bortsett från en lång skottapport där solen bländade oss båda tycker jag att han gjorde ett bra arbete på markeringarna. Både på minnes- och direktmarkeringar, med och utan störning. Roligt att se hur han utvecklats och fått erfarenhet. Värre med min insats, men jag skyller min bedrövliga markeringsförmåga och mitt obefintliga närminne på vinet igår.. :)

Överlag väldigt nöjd med Obans insatser och inser att en del ovan kan låta skrytsamt. Vad tar vi då med oss från dagens pass? Bättre fotposition vid markeringar, fortsatta krav på stoppsignal och inkallning samt systematisk träning av närsök. Tillsammans med allt annat vi behöver traggla och repetera :)

Tack Helena, Linnea och Yvonne för en trevlig eftermiddag!






4 kommentarer:

  1. Haha ja jag blir helt stressad när man inser hur mycket jag slarvar, jag har inte kommit in i tränings "flowet" sedan Pejlas långa uppehåll. Jag behöver få till mer kontinuerlig träning. Jag slarvar med Pejla, men där kan jag ändå få tillbaka det hyfsat fort med en genomkörare.
    Värre är det med Braiths träning, där är jag pinsamt dålig och slarvar inte bara med själva träningen utan även med helheten och detaljer.. Skäms på mig! Jag måste komma igång på riktigt, för jag har tänkt att ge Braith ett långt vinteruppehåll för att han ska smälta allt under vintern.. Och jag måste ju träna för att han ska ha något att smälta ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror inte ett ögonblick på att du slarvar. Jag vet hur noggrann och konsekvent du är. Läste ditt inlägg om Braith och tycker det låter som ett utmärkt upplägg att köra igenom honom nu och vila i vinter. Vi kan väl köra fler hundar på lördag. Du alltså, men jag kan kasta :)

      Radera
  2. Alltid lika roligt att läsa din blogg Jenny:)
    Roligt att ni var här och tränade och stort grattis till GK Kkl!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Helena :) Det var lika trevligt och givande som alltid! Ser fram emot 24/11!!

      Radera