måndag 10 februari 2014

Ben Nevis

I årskrönikan för 2013 avslutade jag med att berätta att det förhoppningsvis skulle bli en valp under 2014.

Tyvärr blev det inte så.

Retrieverkretsen är ganska begränsad så ni är säkert flera som hört och läst om tragedin med Alli, men vad inte alla känner till var att jag hade tingat en hanvalp från kullen. Kullen av en i mina ögon perfekt kombination och av en uppfödare som har mitt fulla förtroende.

Jag saknar fortfarande ord för den oförutsedda och ofattbara förlusten av Alli. Jag var inne på Moortimes blogg häromdagen och grät till bilderna av henne och tjocka magen de sista dagarna, i valplådan och rullandes i snön. Det som hänt är fruktansvärt och jag har stängt in det smärtsamma i en liten låda. Det gör för ont att tänka på förlusten av Alli och valparna - men framförallt vad Yvonne med familj har gått igenom.

Det blev ingen valp och det finns ingen Alli kvar. Om det varit så att valparna inte hade klarat sig, hade det varit självklart för mig att vänta till nästa löp för att ta en valp undan denna underbara tik. De egenskaper hon nedärvt, inte bara till Oban, utan i båda sina kullar, var bevis nog för mig. Och kombinationen med Poker, en hane med fina meriter av samma linjer som Oban även på pappans sida, hade varit spännande att följa.

Nu blev det inte så. Min egen förlust av en ofödd valp är futtig i sammanhanget nu när katastrofen är ett faktum, men jag inser så här med ett par veckors distans att jag var väldigt inställd på en valp. Något det nu är dags att skriva om, även om det fortfarande är nära inpå, som en del av min bearbetning av det som hänt. Förutom att allt det praktiska med passning och dagis var ombesörjt, hade jag verkligen sett fram emot att utöka flocken med en ny individ och starta en ny resa parallellt med den Oban och jag delar. En Ben Nevis "Nevis", ännu en single malt whiskey på samma namntema som Oban.

Jag har fortfarande inte skrivit vidare på inläggen om avel, men de tankar jag har gör mitt framtida urval av eventuell valp väldigt begränsat nu när Alli inte finns kvar. Jag har sedan länge insett att jag i Oban har fått en "once in a lifetime-hund". Jag är fullt införstådd med att det inte kommer ske igen. Men, jag vill förbättra oddsen genom bra gener med avseende på de egenskaper jag eftersöker hos en labrador av jaktlinjer. Jag kommer inte få en läromästare igen, men nu har jag ju haft min första hund och har lärt mig massor av och med Oban, så jag är bättre rustad för en nästa hund. Fast jag vill ändå inte kompromissa på det jag värderar högt hos en labrador: tillgänglighet, dådkraft, nerver, arbetsvilja, självständighet, samarbetsvilja, problemlösning och utseende. För att nämna några av mina kriterier. Listan kan göras lång. Utöver val av linjer och meriter. Kombinationen Alli och Poker hade varit perfekt.

Det har såtts ett litet frö till en potentiell kull, fast mitt förstaval just nu är att hitta den ideala tiken till Oban. Vi får väl se till att han får några meriter först så att han blir mer attraktiv. Om ni har någon lämplig kandidat får ni gärna höra av er :) Kan det vara en deal? Ni håller utkik efter en tik och jag lovar att träna vidare för de rätta titlarna..? :o)


SE J(J)CH SEAROVER KELLY'S ALL IN 2007-04-23 - 2014-01-21
bild från Brunnsholm i september 2013

4 kommentarer:

  1. Så jäkla trist, hela situationen. Alli och valparna... Att du också faktiskt blev utan.. Vi ska hitta _den_ tiken/kullen till dig!

    Jag satt ju på en annan kull innan jag köpte Braith. Och när jag sedan såg hans kombination så bara visste jag. Där, en valp från den kombinationen måste jag bara ha..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack söta du! Plötsligt händer det ;o)

      Radera
  2. Verkligen en sorglig historia med Alli, känner för er alla inblandade. Förstår att det känns jobbigt med valpdrömmarna. Tror nog att Oban kommer hitta tjejer, han är ju redan nu välmeriterad och kommer nog gå långt! / Märta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla, det värmer. Håll gärna tummarna för tjejer :)

      Radera