söndag 2 februari 2014

Veckans träningspass

Träning med Zara, Linnea, Cattis, Annika och Annika i Ågesta idag.

Vi började med markeringar över ett krondike som uppvärmning. Sedan delade vi in oss i två grupper, för att köra lite mer effektivt utan alltför mycket väntan.

Linnea, Zara och jag bestämde oss för att köra en kombination av två övningar:

- att lämna ett närsöksområde och ta ett "ut" vidare till nästa område
- att ta långa höger- och vänstertecken i utmanande terräng.

Vi spenderade ungefär en timme på att lägga ut områdena och fick sedan fyra moment vardera:

- linjetag till närsöksområde
- linjetag till närsöksområde: stopp, sök, stopp följt av ut till området bakom
- linjetag till närsöksområde: höger- respektive vänstertecken

Samtliga områden var synliga för hundarna, men vi vallade aldrig in linjerna till områdena till höger respektive vänster, vilket gjorde att de skulle ta tecken genom obanad mark i ganska svår terräng. Egentligen borde jag rita en bild i Powerpoint eller Paint, men jag sitter på en Mac så jag får förklara istället.

Tänk er ett T där vi skickade från botten, korset mellan det lodräta och vertikala (överliggaren) strecket i T:et var området för "ut-bakåt" och kanterna på överliggaren var respektive sidotecken. Vi stod ute på en äng, skickade till skogskanten för närsöksområdet, medan området för ut-tecknet respektive höger och vänster låg i höjd med överliggaren ca 20-30 meter in i skogen. För att ta vänstertecknet skulle hundarna springa längs med en bergsvägg och hålla sig i skogen. För att ta högertecknet skulle de över en bergsknalle fortfarande genom skogen, ut på en äng och vidare upp i ny skog.

Vi började med att tömma närsöksområdet med varsitt skick. Sedan skickade jag Oban igen, stoppade, lät honom söka lite i det tomma området (ja, jag måste nöta närsök oftare - det är en färskvara..) innan han fick en ny stoppsignal följt av ut-tecken, vilket han tog perfekt (han anade väl att det var en övning och att närsöksområdet var tomt..). Linnea började med sidotecken och skickade Scott till vänster, så när det var vår tur valde jag att skicka Oban till höger. Fick ut honom i linje med överliggaren. Lade högertecken och han gick höger, men efter bergsknallen föll han av och kom ned mot skogskanten. Jag hade kunnat krångla och joysticka därifrån, men tog hem istället (det var ju högertecken vi skulle träna). Skickade igen, blåste stopp, lade höger - tryckte på - han tog höger igen, men kom lite fel så jag blåste stopp, lade höger igen och fick en bra linje på slutet. Tror faktiskt Oban lärde sig här, så träningsmässigt blev det väldigt bra även om det inte var 20 poäng! När det var dags för vänstertecknet fick han hjälp av att Scott hade varit i området redan, så det satt som ett snöre.

Blev det rörigt beskrivet? Hursomhelst var det rejält svårt med terrängbyten och långa avstånd (ca 50-70 m) på vardera sidotecken. En riktigt rolig övning, som hundarna gjorde bra! Fina Braith fick jobba på raka linjer till samtliga områden och gjorde det suveränt!

Sedan åkte merparten hem, medan Zara och jag gick en tur på området för att reka nya träningsmöjligheter till nästa gång. Passade på att kasta några markeringar till varandra och Oban och jag fick ett dolt linjetag med en väldigt tight störning som Oban löste exemplariskt. Duktiga hund!

Så här trött var lilleman (Braith) i baksätet på väg hem :) Även Oban blev trött så nu är det Back on Track nättäcke på och vila. Själv ska jag tydligen gå ytterligare 4 000 steg om jag ska hålla målet om 15 000 steg om dagen, så nu får det vara slutbloggat från soffan....

Tack tjejer för ett trevligt pass!









2 kommentarer:

  1. Hade super trevligt idag! Braith har sovit som en klubbad säl hela kvällen :)

    SvaraRadera
  2. Bra skrivet Jenny!! nu förstår jag till och med hur övningen går till :o)

    //Annika

    SvaraRadera