måndag 21 juli 2014

Kolmården

Idag stod Kolmården på schemat med guddotter tillsammans med hennes bror och mamma.

Egentligen är jag inte helt förtjust i fenomentet kring djurparker, men faktum är att de inte bara är turistattraktioner. Åtminstone inte Kolmården som även utgör en viktig aktör vad avser bevarande, forskning och utbildning. Hursomhelst såg alla djuren ut att må bra, utan tecken på understimulans eller stress.

Dagens höjdpunkt var Delfinariet. Även om det är dessa djur som, kanske främst i kombination med sin intelligens, har fått göra störst uppoffringar i miljöbyte så är det påtagligt att de njuter av att visa upp sig och jobba för sina skötare. Showen Life (med tre generationer delfiner om jag inte minns fel) var riktigt mäktigt uppbyggd med ljud och ljus. Dessvärre blev bildkvaliteten därefter då det mestadels var grönt eller blått ljus i svag belysning i poolområdet. Kameran, eller jag!, är helt enkelt för dålig för att hantera rörelser i svagt ljus., men jag ville ändå dela lite då det var en fantastisk show.

Vi var även på Sjörövarshow med grå- och knubbsälar samt pälssälar. De senare är inte bara lika labradorer till utseendet, utan apporterar även. Tydligen :)

Jag uppskattar att de på båda dessa shower lyfter fram människans ansvar och miljöfrågan. Viktigt att påverka när de har en såpass stor publik och de tillvaratar verkligen tillfället. Snyggt Kolmården!

Förutom nämnda vattenshower var elefanterna mina favoriter. Dessvärre inga vidare bilder här heller, då de stod i halvskugga. Desto bättre bilder på schimpanserna, trots stort avstånd, där det verkligen går att de att de är individer med helt olika ansikten liksom oss. 

Som alltid svårt att fota djur. Särskilt på safarit med kombination gondol i rörelse och djur, t ex lejonen. Men de var där :) Håll tillgodo med bilderna. #kolmården

På hemfärden slocknade barnen direkt, helt utmattade, se sista bilden :)



























 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar