måndag 1 april 2013

Bästa hunden!

Sammanfattning:
Working Test arrangerat av FRK Bergslagen i Västerås idag. Vi vann ÖKL-klassen med 94 poäng!


Utförligare beskrivning:
Härligt väder och väldigt trevligt sällskap (skönt med stöd, då jag är lite lätt nervklen i startsammanhang) med Yvonne, Madeleine, Tomas och Harriet.


RUTA 4 - 19 poäng
Dubbelmarkering i lätt kuperad skogsterräng. Den först kastade landade dolt och den andra kastade landade helt synligt. Oban fick hämta den sist kastade först (här borde jag kanske vänt på ordningen iom att den låg helt synligt). Han kom in, gjorde en oförskämd bredsladd och ville helst lämna av i farten för att få gå på nästa (a 'la "tack för skjutsen, nu sköter jag resten själv"), vartefter jag skickade. Inte exakt spik, men snabb och tight lov runt och dummien kom in.

RUTA 5 - 20 poäng
Enkelmarkering i skogsbryn. Oban gjorde en väldigt bra djupbedömning och spikade säkert.

RUTA 1 - 17 poäng
Linjetag mot område i dikesren. För att nyttja vinden optimalt hade det varit bra att lägga hunden mer åt höger. Men dels stod det en funktionär i den riktningen och dessutom var jag rädd att Oban skulle gå ned och börja jaga för tidigt (diket inbjöd till det med högt gräs), så jag skickade lite åt vänster om området istället. Blåste stopp i höjd med området. Fick ett fint stopp och lade höger, vilket han också tog perfekt. Men sedan kom han fortfarande lite fel i vind, varpå jag blåste stopp igen för att styra in honom på ett närsök. Här kom det igen: lite nonchalant "vänta, jag ska bara göra klart och leta lite själv först". Så det blev ytterligare en stoppsignal och sedan en närsökssignal innan dummien kom in. Fasoner!

RUTA 2 - 20 poäng
Enkelmarkering i en holme. Ut, spik och hem.

RUTA 3 - 18 poäng
Störningsmarkering och sedan linjetag mot ett område. Oban tog linjen väldigt fint, men gick något för djupt och på fel sida, så jag fick blåsa stopp och lägga ned honom på närsök. In och spikade sedan markeringen, men här gjorde han något annorlunda. Normalt upptag, men sedan ställde han sig och tittade på mig som om han tänkte "vill du att jag ska komma in, eller är det OK om jag luktar runt lite här först?". Då en tik hade kissat några ekipage tidigare, vilket stört ett par av hanarna som startade före oss, valde jag att ta det säkra före det osäkra och kalla in. När han nu ändå frågade.. Knashunden.

Med reservation för fördelning av poäng per ruta, jag får återkomma med exakt poäng på rutorna när de lagt upp resultatet. Totalt 94 poäng, vilket jag är väldigt nöjd med.


För - det finns att slipa på!! Momenten och svårigheterna känns det som att vi behärskar hyfsat. Men, de här fasonerna (läs: självständighet) är det dags att ta tag i ordentligt! Nu följer en period av allmän uppstramning där jag inte tänker tolerera dumheter. Därtill tänker jag lägga tid på att belöna samarbetsvilja och jobba med övningar där vi bygger förtroende för mig. Har tidigare upplevt att han blir mer lyhörd för mig och mina tecken när han måste ta hjälp av mig för att hitta, så den typen av övningar, t ex förflyttningar, får jag ta upp igen.

Yvonne och Alli till vänster och övre höger,
Tomas och Scotty (utom tävlan) nedre höger.

3 kommentarer: