söndag 21 augusti 2011

Helgrapport

Intensiv helg med mycket aktiviteter, så jag har inte uppdaterat sedan i fredags.

Min vana trogen hade jag dubbelbokat mig och skulle avsluta lördagens uppdrag som funkiselev i Stjärnhov med kräftskiva på Munsö. Så - ingen träning i fredags, då vi handlade inför lördagens tillställning. Inte heller någon träning på lördagen, då Oban var med Mattias.

Själv åkte jag hemifrån redan vid 6-tiden utrustad med gummistövlar och dubbla regnställ. Anlände till provplatsen och möttes av ett antal glada och trevliga funktionärer och provledare. Jag gick med på söket och lade ut vilt. Söket låg i en öppen hagmark, med två vilt ute på fältet och resterande fem i tre kanten av olika holmar med gles vegetation.

Det var genomgående en trevlig och lärorik erfarenhet att vara med på ett prov. Såväl att se upplägget, att iaktta hundar och förare som att prata med de andra funktionärerna. Väldigt bra arrangemang med mycket omsorg om funktionärerna med kaffe/thé, smörgåsar, fikabröd, lunch, dryck och godis etc. Det är rätt häftigt att ett antal personer går upp i ottan och står en hel dag i hällregn helt ideellt för att de brinner för tävlingsformen. Härligt att se och uppleva!

Anlände till kräftskivan först vid 20-tiden och helt plötsligt var klockan närmare tre på morgonen, då kastade jag in handduken efter en lång dag.

Söndagen har tillägnats allehanda projekt, men när de väl var avklarade kunde jag och Oban ge oss ut i skog och mark. Hade fått tips om ett ställe på Munsö där planen var att köra sådana övningar som Helena la upp i torsdags. Det blev mycket fotgående då jag började med att leta lämpliga naturliga "gator", men jag hittade inga utan gick ut på en öppen äng.

La ut 5 dummes vardera på två platser längs med kanten av ängen och lät Oban se på medan jag kastade, vittrade och kvackade. Skickade från första platsen ca 50 meter ut. På dessa första 50 meter var vallen slagen, vartefter planen var att öka avståndet ytterligare. Provade att backa in i den oklippta delen av vallen och passerade även ett dike. Men här blev det alldeles för svårt. Det var en tät vägg av gammalt gräs, tistlar och brännässlor och Oban villa bort sig (tappade linjen) innan han kom fram till diket och den klippta delen. Kortade avståndet igen,ställde mig vid diket och gjorde nya skick som jag varvade med en enkelmarkering.

Fortsatte vidare på ängen och körde stopp/närsök med en tennisboll i diket.

Avslutade med två dubbelmarkeringar, vilka gick utmärkt trots avsaknad av tydliga referenser. 

Lärdom 1: gör det inte för svårt med dålig sikt pga hög och tät vegetation, utan få UT i en rak linje att fungera ordentligt först.

Lärdom 2: gå inte ut i gammal vall/träda med shorts. Tistlar och nässlor är värre än mygg..


Vill väldigt gärna hitta marker med mer ytor och helst öppna sådana. Nästan allt omkring oss är betes- eller åkermark. Det skulle vara perfekt med kuperad hagmark med naturliga holmar, stenrösen etc., men det är lite för platt och tillrättalagt här.. Fast det kan vara vackert, även om det inte är ideala träningsförhållanden. Här en bild från i höstas:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar