torsdag 18 augusti 2011

Träning. På riktigt

Privatlektion hos Helena Lindström, http://reedsweepers.se/ idag.

Det har onekligen hänt en hel del sedan vi gick på första kursen för dem. Jaktlydnad i februari 2011. Oban, då 10 månader, och jag hade gått en kurs i grundlydnad och en i rallylydnad under vintern för att aktivera oss. Som den labrador han är var han klassens stjärna bland bullterriers, chihuahuor, jack russells etc. Därav lite ovan situation att komma till Jaktlydnaden och känna sig som sämst i klassen bland alla proffs som hade full koll på terminologin och hade kommit avsevärt mycket längre i sin apporteringsträning. Vi som hade varit rädda för dummyn hela hösten och vintern. Och fortfarande var utrustade med den, enda, dummy och pipa vi fått med från uppfödaren. Att det behövdes flera skulle vi bli varse.


Snygg var han redan som "sittkissare", men vi hade inte kommit så långt med apporteringen...

Jag, som ställt in golfklubborna i garderoben av insikten att jag inte ska hålla på med sådant jag inte är bra på, kan erkänna att jag åkte från första passet något stukad. Vad var det vi gett oss in på? Skulle jag klara av det här?

Inser så här ett halvår senare att det var tur att vi kom med på Jaktlydnadskursen, för utan den grunden vi fick där hade resultatet inte varit detsamma. Så ett stort tack till Reedsweepers för bra kurser - och tack även till kullsyskonens ägare samt uppfödare, er hjälp har varit ovärderlig för mig som nybörjare!

Under dagens pass jobbade vi med linjetag mot två områden, där vinkeln dem emellan minskade vartefter avståndet ökade. Bra markförhållanden med möjlighet att jobba över stora ytor med terrängbyten etc. Varvade med markeringar, då jag berättat att Oban bitvis har svårt att byta mark och gå förbi en tidigare nedslagsplats. Avslutade med stoppsignal och närsök. Supernyttigt! Jag gillar att Helena gärna gör det lite svårare än vad vi tror att vi klarar av, utmanar och flyttar gränser. Hela tiden med bra pedagogik och många tips och trix.

Har fått med mig massor hem att öva vidare på och ser fram emot kommande kvällsträningar och kurser!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar