måndag 15 augusti 2011

Ingen ordning..

..alls på morgonpromenaden! Oban må lyda under lydnads- och jakträning (peppar peppar), men när
det kommer till möten med andra hundar eller vilt, på de vanliga promenaderna är grundlydnaden
som bortblåst..

På landet där mötena med andra hundar är högst begränsade - och konsekvenserna minimala, är det väl en sak. Men att springa fram till en hund i stan, där över hälften verkar vara staffeblandningar, kan vara förödande. Likaså att jaga efter vilt i närheten av trafikerade vägar. Lite därav min ångest över att vara tillbaka i stan, då det hela tiden handlar om att förekomma Oban innan en situation uppstår, vilket medför att vi måste vara på helspänn under promenaderna.

Det ideala vore givetvis om lydnaden var ordentligt befäst, men jag vet uppriktigt sagt inte hur vi ska träna detta. När vi tränar uppstår ju inte problemet och inte heller om jag har honom fotgåendes, utan det är just när han är lös och på ett större avstånd. Vilket jag vill att han ska kunna vara.

Gick längs med vattnet i morse och Oban hann före mig till en kurva. Där ser jag hur ragg och svans far i luften varvid jag ger ett kraftigt "NEJ". Till ingen nytta. Jag hinner fram till kurvan för att se Oban springa mot en schäferhane. Ropar fram en ursäkt och ber den andre hundägaren att skrika till Oban. Springer i kapp och ursäktar oss några gånger till.

Fortsätter promenaden med att rannsaka mig själv. Hur skulle det fungera om jag istället använder ett kommando som "Stanna" eller "Hit", vilka är befästa? Skulle han lyssna då - eller är grundproblemet bristande lydnad och avsaknad av respekt - och inte vilket kommando jag använder? Och tänka sig, det går inte många minuter förrän jag får tillfälle att prova..

Fortsätter längs med vattnet och vidare till parken. Även denna gång är Oban ca 30 meter framför. Då kommer en hare skuttande, som han sätter fart efter. Denna gång använder jag "Stanna" - och det fungerade faktiskt. Men jag vet inte om det var kommandot, eller det faktum att haren rundade en mur och fortsatte in i en rabatt. Oavsett vad så utgör detta ett stort problem.


Detta är inte en bild från situationen i morse, men så här såg det ut när Oban stack efter haren

Påbörjade en "Slyngelkurs" i våras, men den mötte inte riktigt våra behov. De andra hundarna på kursen kunde inte gå runt i gruppen ens med koppel utan att hetsa upp sig, streta/dra, göra utfall, skälla/gnälla. De kunde för övrigt inte sitta still vid sidan av sin husse/matte utan att dra, pipa, gnälla, skälla - så i det sällskapet var Oban ett under av lydnad. Han gick ledigt lös vid sidan utan fotkommando och satt snällt passiv vid min sida trots stökigheter runtomkring (han visste ju att vi var på kurs och att han skulle sköta sig..). Vidare inbillar jag mig att det handlar om att mitt/vårt ledarskap inte är befäst ordentligt. Slyngelkursen berörde inte ledarskap och grundlydnad, utan handlade mer om belöningar istället för hur det går att bryta ett felaktigt beteende. Vi gick bara en gång, för jag kände tyvärr inte att det gav oss något just i vår utmaning med hundmöten och jakt efter vilt.

Och apropå bryta beteende så är han konstigt inkonsekvent. Efter vårens knallningar etc. har han lärt sig att respektera ett "AjAjAj" när han springer på fel dummy etc. Där och i många andra situationer visar han respekt. Hur kan vi få denna respekt att gälla även vid möten med hund och vilt?

Får ta upp detta på kommande lektioner - även om jag helst skulle fokusera på att förbereda oss för start i ÖKL. Men var sak har väl sin tid....

Nu är han inlämnad på nya dagiset. Ska bli spännande att komma dit i eftermiddag och höra hur han har uppfört sig.

1 kommentar:

  1. Jenny, det är så skoj att läsa om er träning :)! Å vad härligt att du är lika seriös med träningen som du var med hästarna :).
    Är inte Oban är 1,5 år gammal? Tonåring liksom ;)... Jag har ju bara haft en 1,5-årig hund å hon var hysteriskt inkonsekvent på att lyssna/inte lyssna på mig under den tiden. Alltid grymt observant på träningsplanen, men på promenader så var mitt mest använda ord: -Ursäkta, ursäkta... Medans jag sprang å hämtade henne, gräsligt pinsamt :(....
    Men jag fick tipset att använda kommandon hon kunde å alltid samma tex HIT! Det tränade vi stenhårt med massa kul, leksaker, bus, gottor blandat med "rena" dvs "bara" beröm (bra!).
    Jag tror inte du behöver vara orolig över ditt ledarskap, du är det bästa Oban vet! Tonårsgrabbar älskar sina mammor, men det finns ju annat som lockar med ;).
    Kram! /Hannah (Hellberg :))

    SvaraRadera