torsdag 11 augusti 2011

Linjetag igen

Började med lydnadsmoment under transporten fram till den tänkta platsen. Platsläggning, sitt/stanna, inkallning, platsläggning under gång och tränade på att stå - för kommande ställande under gång.

Fortsatte med linjetag. Lade ut tre på rad i en uppförsbacke, där den tredje lades en bit in på krönet och inte syntes. Det gick jättebra, ordentlig fart ut och in. Upprepade en gång.

Lade sedan ut en dummy och skickade, men blåste stopp halvvägs ut. Belönade med en boll och kallade hem. Han kan stoppsignal och stanna, men jag har inte övat i kombination med att skicka honom mot en dummy, därav förstärkning med belöning när han faktiskt stannade och vände sig till mig.  

Kastade därefter en dubbelmarkering, gick fot en bit och skickade med linjetag mot den först kastade. Upprepade två gånger och plockade själv in dummy nr 2.

Därefter lydnadsövningar på transporten tillbaka till det område jag skickat på linjetag mot tidigare under veckan. Hade cyklat dit och lagt ut dummies innan jag tog ut Oban - till skillnad mot föregående dagar när han sett på medan jag la ut dem.

Provade att skicka på ca 30-40 meters avstånd, men det förstod han inte alls, utan flöjtade ut åt höger, så jag tog hem och gick närmare. Provade att förstärka med "Ut" och "Bra" när han går rakt ut, men han blir störd över det och vänder sig om.. Ökade avståndet successivt för varje dummy. Gick väl så där, för han kändes inte alls så fokuserad som vid synliga linjetag och bytte dessutom en gång vilket han inte gjort tidigare. Så nu backar vi ett steg igen..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar