söndag 30 september 2012

23 timmar av hundaktiviteter

23 timmar hundaktiviteter den här helgen med transporter inräknat.

Åkte hemifrån 05.30 i lördags för att vara funktionär på B-provet i Stjärnhov. Klassen var ÖKL och Anki Andersson dömde. Åsa och jag var ansvariga för att lägga ut söket, vilket var en perfekt uppgift då vi fick se alla ekipage arbeta. Totalt fjorton till start med 6st nollor, 4st 3:e pris, 2st 2:a pris och 2st 1:a pris.

En härlig dag i både uppehåll och regn - med ett fantastiskt gäng under ledning av Noomi och Maria som pysslade om oss! Bra jobbat och stort tack till er alla!

Avslutade eftermiddagen med att köra igenom några av hundarna, däribland Oban. Inledde med en landdirigering. Oban tog en rak fin linje ut över hög vall. När jag tyckte att han var i området blåste jag stopp och lade ned på närsök. Oban tog signalerna fint, men var tydligen för långt ut. Därifrån blev det således en del joystickande. Han tog höger- och vänstertecken direkt, men lyssnade lite dåligt på stoppsignalen. Fortfarande lite mycket "kan själv" efter en månad okopplad på Munsö :) Samt att det kanske inte är helt taktiskt att låta en hund ligga i bilen en hel dag och lyssna på skott och sedan ta ut honom direkt till "start"... Därtill borde jag tänkt "träning" och tagit hem honom när han inte tog stoppsignalen istället för att joysticka fram och tillbaka. Nu kom ju dummien in, men det är ju inte så jag vill köra min hund.. Jag lär mig..

Fick en dubbelmarkering på land av Maud, vilket Oban löste bra. Sedan fortsatte vi till vattnet. Jag var nyfiken på att prova vattendirigeringen som är lite knepig på platsen. 79 meter ut snett längs med vassen fram till - och upp på - en sten. Oban gick ut ungefär halvvägs, men sedan hade jag svårt att hålla honom från vassen. Fick honom att fortsätta ut ett flertal gånger, men märkte att han var väldigt osäker så till slut valde jag att ta hem honom innan han skulle gå ur hand. "Ut" på vatten är något vi behöver träna! När det inte finns någon tydlig referens är det som om ut betyder "gå till närmsta land". Vilket det inte är.. Avslutade med söket, vilket jag tycker att han gjorde väldigt bra! Han tog in alla fåglar självständigt, med undantag av duvan som jag medvetet sparade till Peg. Trots att han tog in allt vilt ska jag lägga på minnet att komma ihåg att lägga ut dummies/fåglar på platten vid träning. Under provet märktes det att i princip alla hundar, utom de som gick till förstapris, hade genomgående svårt för att ta in de fåglar som låg på platt hagmark medan de som låg i holmar och dungar kom in. Alltså värt att tänka på och träna på. Men - även fast vi ska träna på det - vill jag ändå hävda (fullt införstådd med att jag kan uppfattas som skrytsam och dessutom jävig) att Oban gjorde ett av dagens bästa sök. Och snabbaste!

Vi var klara vid 19-tiden. Jag körde till Munsö i regnet för att ansluta, om än något sent, till Jannikes 40-årsfest. Ankomst vid 21.30 lagom till att barnfamiljerna började troppa av och några mysiga timmar med mat, vin och trevligt sällskap! :)

06.30 ringde klockan för frukost och 13 mils bilfärd till Vänge där träning hos Reedsweepers stod på schemat. Jag hade med mig två saker: att fotgåendet skulle vara godkänt för att Oban skulle få gå på en apport samt att olydnad (t ex inte lyssna på stoppsignal) skulle bestraffas med inkallning. Det är den allra värsta bestraffningen för Oban och är dessutom bra mycket trevligare än att gapa och skrika. Något han ändå inte bryr sig om. Ny metodik således!

Åtta ekipage delades in i två grupper: gula mot svarta :o) De första två timmarna jobbade vi från två olika platser mot dolda områden samt direkt- och minnesmarkeringar med bumper, skottapport och kast.

Därefter var det dags för en walk-up. Nu när jag varit ute på vår första rapphönsjakt föll helt plötsligt några bitar på plats och jag fick en annan förståelse för denna typ av upplägg. Väldigt bra träning!! Helena och Fredrik gick på varsin sida och varvade skott och kast med skottapporter. Framför oss hade vi bumpern och bakom oss ytterligare ett målområde. Fullt upp att hålla ordning på alla dummies med andra ord! Inte så konstigt att Helena var ute vid 8-tiden i morse för att få allt på plats :)

Som vanligt väldigt bra träning! Helena är pedagogisk och låter varje ekipage arbeta utifrån sina förutsättningar samt reda ut situationen om behov uppstår. För egen del är jag väldigt nöjd med Oban! Han höll sig lugn och stadig vid sidan och var okopplad hela dagen. Han tog alla markeringar väldigt fint och var dirigerbar med några få undantag där han slarvade och gissade istället för att lyssna ordentligt. Han jobbade dessutom på trots störning på väg ut eller in, vilket det var en hel del av. Jag tar med mig två saker hem att träna på:

  • Förflyttningar.
    Skicka till ett tomt område, ett nytt eller ett där hunden hämtat förut. Låt hunden jobba och håll den tight i området. Flytta sedan i sidled eller ut 15-50 meter och låt hunden lyckas.
  • Närsök.
    Repetera! Jag körde ju detta i veckan då jag noterat att våra tidigare fina tecken ut/fram/höger/vänster i kombination med närsök verkar ha förträngts under ledigheten. Nu ska jag köra detta ofta! Skicka in i ett litet område av sly och låta honom jobba. Om han frågar ska jag ignorera och berömma om han fortsätter. Om han lämnar området ska jag korrigera och skicka in honom.
Ingen bildkavalkad från helgen då det varit lite ostadigt med skurar, så jag har inte vågat ha med kameran ut. Men här en från första startande på Stjärnhov följt av bilder från Munsö i morse. Nu blir det vila i soffan och när husse kommer hem från sin golfweekend blir det nog hämtmat. Jag är slut efter denna helg och ska ju orka till jobbet imorgon..




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar