lördag 22 september 2012

Mer om jaktträningen

Jakten igår var som tidigare nämnt väldigt välarrangerad!

Morgonen startade med att Mattias Wistrand gick igenom dagen med hundförarna. Därefter tog jaktledare Martin vid för säkerhetsföreskrifter och upplägg för skyttarna. Sedan begav vi oss till första såten vid den stora dammen.


Då detta var första jakten för Obans och min del var min avsikt att ta det lugnt och fokusera på stadgan. Något som fungerade utmärkt med det lugna tempot och återkommande eld upphör för att hundarna skulle kunna arbeta ostört. Perfekt!

Vid första uppfloget hade vi inte intagit någon position, så det blev en bra start att ställa oss och se på när de andra hundarna apporterade de änder som fallit. Oban hade en tydlig av-knapp och lade sig ned efter en stund.


Vid eld upphör pekade Jenny ut ett område där det skulle finnas en and och jag skickade Oban. Höll honom dock lite för långt åt vänster, för när jag kallade in och en annan hund tog vid låg fågeln 30 meter till höger från där vi hade arbetat. Nyttigt för Oban att bli skickad och inkallad så det var en bra första övning.

Efter nästa flog skickade jag Oban på ett riktat sök och det blev direkt träff. Vid tredje floget gick han på en markering och även här blev det direkt träff.

När vi var klara vid stora dammen hjälptes vi åt att söka av området och Oban gick parallellt med 1-3 hundar på självständigt sök.


Sedan blev det en kort paus innan det var dags för nästa damm. Tre hundförare placerades vid vattnet (Hjälmaren?) i änden på dammen. Flera änder lyfte och flög ut mot vattnet och med skyttar placerade i vassen föll tre stycken åt vårt håll. En vingad and landade långt ut på blank vattnet och simmade snabbt i väg. Den hämtades fint in av en golden. Den andra landade i vassen mellan dammen och vattnet där vi stod. Den hämtade Lenas hund. En tredje landade också in i vassen och den skickade jag Oban på. Här var det lite stökigt att få till en vettig linje. Oban skulle gå ut från stranden, simma under en brygga, fortsätta på vatten förbi några båtar och sedan vidare in i vassen. Vid bryggan vände Oban första gången så jag tog hem och skickade igen. Tryckte förbi bryggan och följde efter och ställde mig på bryggan för att komma närmare efter bra coachning från Lena. Vid båtarna föll han av linjen och började söka i vattnet. Tryckte med ut igen och fick honom in i vassen. Dock lite långt till vänster så där lade jag på ett höger. Då jag inte såg Oban och utgick från att han inte såg mig ropade jag "HÖGER" ett par gånger. Hörde/såg att han gick till höger - och fick tag på anden. Duktiga hund!

Tre ander apporterade på förmiddagen och tre döda dessutom. Duktiga skyttar! :)

Samling for lunch innan vi fortsatte med eftermiddagens rapphönsjakt. Här hade Martin med en spaniel och upplägget var en walk-up med skyttar och hundförare i en linje. Vi fick en ordentlig uppvärmning med tre-fyra skiften i bitvis besvärlig vegetation (brännässlor, tistlar och vad det nu är för hemsk växt som har s k prästlöss) utan en enda fågel. Sedan släppte det!

Minns inte exakt hur många skottillfällen det blev, men Oban fick hämta två rapphönor. En som en enkel markering på hagmark, vilket gick lätt - och en som en dirigering. På denna stack Oban efter floget och lyssnade lite dåligt på stopp och inkallning. Efter lite ryande fick jag in honom i området och kunde rikta in honom för ett närsök och där fick han träff. Avslutade där och lät honom vara passiv resten av eftermiddagen, då jag ville sluta som vi började: lugnt.

Överlag är jag väldigt nöjd med dagen och med Obans insatser! Det jag behöver komma ihåg till nästa gång är att ta tillfällena i akt och verkligen träna - inte bara apportera - på samma sätt som vi gör på dummies.


Tack till Mattias, Martin, Jenny och Marcus, skyttar samt övriga deltagare för en trevlig dag! Ett särskilt tack till Erik som pushade mig att få apportera fällda fåglar! Jag är lite dålig på att ta för mig och vill inte ställa till besvär,  fastän jag inser att jag har samma rätt att träna hund som de andra betalande deltagarna. Jag ska bättra mig till nästa gång..!

2 kommentarer:

  1. Kul läsning Jenny, roligt med nån som rapporterar så ingående från varje apporterat vilt :)
    Kul att du var så nöjd med Oban också, det är ju det som är meningen, att vi ska kunna träna våra hundar i de här situationerna!! :)
    Hälsningar
    Mattias

    SvaraRadera
  2. Well.. :) Tanken är ju att kunna gå tillbaka och läsa om vad vi gjorde och hur det gick för att kunna reflektera och förändra framåt. Men - det är roligt att det är fler som läser :) Såg att det dessutom blev massa felaktiga ord, apportera blev tydligen rapportera till exempel.. Tack för trevlig jakt! Ser fram emot nästa tillfälle!

    SvaraRadera