söndag 15 december 2013

3:e advent

Riktigt bra träning med Åke och Malin i förmiddags!

Åke hade några bra upplägg för situationer som kan uppstå under prov och jakt. Vi började med ett lägga ut ett område synligt. Halvvägs ut, i ett dike, låg det bollar som lagts ut dolt. Oban tog stopp och signaler fint, men frågar lite väl mycket på närsöket. Jag fick lägga ned honom tre gånger i diket. Ingen ursäkt, men en förklaring är att jag jobbat hela hösten på att få upp honom ur dikena, då jakterna hela tiden gav utdelning just där...

Fortsatte till ny mark för en övning som var tvärtom. Vi hade lagt ut ett område dolt, sedan gick det en störningsmarkering i ett gatt som de skulle passera på väg ut till området. Vid det andra skicket försvårades ytterligare med kast innan - och under - skick. Här sorterade Oban skicken väldigt fint. Det har lönat sig att konsekvent använda ett ord för skick på markering och ett annat för linjetag. Nu ska jag inte sticka ut hakan, men under träning släpper han en markering direkt om jag ställer upp för linjetag och skickar med ett "ut". Det är som att han vet att han inte får ta markeringen, utan istället scannar av och ställer om sig. På träning som sagt, på jakt eller A-prov kan nog vad som helst hända.. :)

Avslutningsvis gjorde vi en liknande variant fast i omvänd ordning och i terräng som uppmanade till att jaga. Hundarna fick en markering i ruffen och sedan skulle vi trycka dem över ruffen vidare till ett område 50 meter längre ut. På Obans andra skick var det tomt i ruffen, men jag lade ned honom ändå och höll honom rätt tight i området en stund innan jag skickade ut. Även här var det som om han förstod. Övningshunden... :o)

Skönt att komma ut en sväng och få frisk luft och en stimulerad hund - i trevligt sällskap dessutom!

Fortsatte till Norrtälje för julbord med familjen på Åtellet. Riktigt trevligt ställe där de byggt upp en tidstypisk (sekelskifte?) fastighet vid ån. Vi bodde där i vintras när min moster fyllde 50 år och uppskattade både den genomtänkta inredningen och frukostbuffén. Julbordet gjorde oss inte besvikna.

Övre bilden från buffén. Nedre på granen hemma tagen från övervåningen. Ja, tjuvstart - men grandoften och ljuset är så härligt så här i mörkret och rusket!


2 kommentarer: