lördag 7 december 2013

A-apporter på A-provsträning

Fantastiskt bra träning idag!

Vi började med att lägga ut fem områden dolt, tre respektive två områden på vardera sidan av stora krondiket på inflygningen. Jag hade gärna ritat en bild, men sitter på fel dator så ni får föreställa er upplägget.

Vi ställde upp på linje och började röra oss framåt. Åke och Mattias, som kastade, hade båda radio, vilket gjorde att det flöt på väldigt smidigt. Markeringar varierades med dirigeringar mot områdena och ofta då med en snäv störning. Hundarna arbetade både framåt, åt sidan och bakåt - samt framförallt över diket genom vass, tistlar och sly.

Suverän träning där vi fick kritik på varje apport och fick veta vad vi bör tänka på och ändra på. Otroligt värdefullt! Oban fick, med ett undantag när jag tog hem honom, genomgående "A-apporter". Dock några med knock down eller A- pga av mina missar. Liksom på KKL:et gick jag t ex in och styrde istället för att läsa min hund och lita på honom jobba.. Eller när jag skickade 20 meter bredvid anvisat område, fast jag borde ha koll. Suck.

Oban tog tecken fint, var lyhörd och följsam. Han sorterar störningar väldigt fint och låter sig inte beröras. Det är nästan som att han vet att en störningsmarkering är förbjuden och söker annan linje självmant. Dock nästan lite loj och utan samma tryck som vanligt. Tror att det kan ha ett samband med att jag har varit bestämd i "annat"-situationer under några veckor. Och, eftersom jag vet hur han blir med skyttar, konkurrens av fler hundar och varmvilt är jag inte direkt bekymrad över att han är lite lugnare på dummies utan skott :)

Lärdomar från dagen: Fortsätta träna med störning - gärna tightare sådana. Träna ut över legor och med terrängbyten. T ex skicka ut till ett område med terräng som uppmanar till att jaga. Blåsa stopp och lägga ned på närsök. Blåsa stopp och trycka vidare ut till annat område där det finns en apport.Och för egen del? Lära mig markera. Lära mig skicka på raka linjer. Lära mig vara mer lågmäld.

Inspirerande!

Tack Malin för att vi fick vara med, tack Åke för upplägg, kritik och domarinsatser - och tack snälla Mattias för kast!

Nu årets skaldjursmiddag med gänget! Imorgon ses vi i SSRKs monter på Hundmässan i Älvsjö!


Bild från Åre, Oban 2012

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar