torsdag 19 december 2013

Mer om Labradormästerskapet 2013

Minns ni historien om årets Labradormästerskap? Jag vet att jag lovade att inte skriva något mer. Men jag måste bryta det löftet efter det att jag med allt större häpnad läste senaste numret av Labradoren.

Vad jag aldrig berättade när farsen var igång var att jag inte fick något svar från arrangören LRK Sörmland. Det kan förvisso bero på att de upplevde att de eskalerat ärendet till LRK. Fast sanningen, som jag inte skrivit ut tidigare, är att arrangören valde den enkla vägen och påstod att jag inte lämnat in en protest på plats i enlighet med regelverket, varför de inte avsåg att behandla den. Hur det egentligen gick till går att läsa om i den länk som bifogas längre ned. Till LRK's ära ska sägas att jag förvisso fick besked från dem. Dock aldrig ett direkt svar på mina raka frågor. Även detta framgår av ärendet i sin helhet under nämnda länk.

Det är därför med en kombination av förundran, upprördhet och resignation jag läste motionerna till kommande Labradorfullmäktige i senaste numret av Labradoren. Där skriver LRK Sörmland så här (citat):

"De gällande reglerna anger inte om det är placeringen i varje klass i WT som ska gälla, dvs var för sig Unghundsklass, Nybörjarklass, Veteranklass, Öppen klass och Elitklass, eller om resultaten i unghundsklass/nybörjarklass respektive Öppen Klass/Elitklass ska slås ihop FÖRE Grand Finale.

2013 slog vi ihop resultaten i Unghundsklass/Nybörjarklass respektive Öppen Klass/Elitklass före Grand Finale, eftersom det rimmar med att hundarna slås ihop på detta sätt i själva bedömningen i Grand Finale. Detta ger ett annat slutresultat än om varje WT-klass placering hade gällt inför Grand Finale*

Vi tycker att resultatet blir mer rättvist om placeringen i respektive WT-klass läggs ihop med resultatet i Grand Finale"


Här reagerar jag över tre saker.

1: Om de nu kommit fram till att det fanns anledning att ändra på regelverket med ovan motivation - vilket var hela min avsikt med protesten - varför kunde de inte då samtidigt svarat på mina frågor och medgett att de gjorde en egen tolkning på plats till följd av otydliga regler?

2: Om de nu själva faktiskt tycker att resultatet blir mer rättvist om placeringen i respektive WT-klass läggs ihop med resultatet i Grand Finale - varför gjorde de en egen tolkning i strid med detta på plats?

3: Om de nu ändå bemödar sig med att lämna in inte bara en utan flera motioner för att ändra regelverket för Labradormästerskapet, varför inte då beröra det än mer upprörande faktum att tre av hundarna i topp-5 inom Juniormästarklass var äldre än två år - vilket är i direkt strid mot regelverket för klassen?



* NO SHIT. Ursäkta men här blir jag rejält upprörd. Igen. Oban kom tvåa (2) i WT Öppenklass på 93 poäng och åtta (8) i Grand Finale. 2 + 8 är som bekant 10. Men med den egna godtyckliga tolkningen där arrangören slagit ihop Öppen och Elit i WT hade Oban tydligen 3 poäng med sig från WT. Här hade hunden som kom tvåa i Elit också 93 poäng på WT, men eftersom Elit räknades före Öppen (också detta en egen tolkning utan stöd i regelverket) fick Elithunden företräde. 3 + 8 är 11, vilket nu var Obans poäng efter Grand Finale. Elithunden kom på en niondeplacering i Grand Finale och hade således 2 + 9 = 11. Lika poäng igen således varvid Elithunden vann mästerskapet. Återigen en tolkning utan stöd i regelverket, även om jag här kan medge att Elit bör ha företräde.

Därav min förundran, upprördhet och resignation. För vad har vi för förutsättningar som tävlanden om arrangörerna gör godtyckliga tolkningar? Eller ännu värre och kanske mer väsentligt: vad har vi som okända nybörjare inom sporten för möjligheter att vinna titlar på stora mästerskap om godtyckliga tolkningar görs till förmån för mer etablerade namnkunniga medtävlanden?

Tur att det är vinter och tävlingsuppehåll. Att 2013 snart är slut och det är dags för ett nytt år med nya möjligheter. Nu när jag skrev detta blev jag så arg att jag nog sadlar om helt. Kan behövas några månader av stilla kontemplation. Te och pepparkakor så att jag blir snäll.


För er som missade farsen i somras: HÄR hittar ni en hel sida om ärendet i dess helhet och den ursprungliga protesten. Av detta framgår bland annat att jag gärna ställer upp och bidrar i arbetet med att se över och anpassa regelverket inför kommande mästerskap. En fråga jag hade uppskattat att få. Ett arbete jag med glädje engagerat mig i. Men, till skillnad mot näringslivet som drivs resultatorienterat där konstruktiv kritik som syftar till att förbättra tillvaratas, verkar tyvärr föreningslivet ha mer fokus på prestige och positioner än förändringar för förbättring.

 

Ur Labradoren nummer 4 2013

4 kommentarer:

  1. förstår att du blir upprörd! Men nej, inte sadla om!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för stöd. Men mja, vi får se. Köper kanske en brun labbe och börjar med utställning istället :)

      Radera
  2. Tufft av dig att stå upp för detta. Hundvärlden är ful ibland och prestige verkar vara en framträdande om än högst kontraproduktiv drivkraft. Vi behöver sådana som du som vågar säga ifrån så tack för att du orkar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för feedback, det värmer. Orken är det inte fel på. Engagerar mig gärna - i synnerhet i orättvisor och regelvidrigheter. Är dock inte mer realist än att jag inser att det som förhoppningsvis gynnar det stora perspektivet på lång sikt slår tillbaka mot mig själv på kort sikt.. Men det är det värt ;)

      Radera