tisdag 10 december 2013

Från serie till skall

Ikväll fick jag mig ännu ett gott skratt! Skrev jag något om att klara ligg-sitt-stå i serie galant igår?

Glöm det :)

Oban har sedan han var liten haft en tendens att inte riktigt kunna koncentera sig om godiset är för gott. Där slår liksom labbegenen över totalt. På både lydnads- och agilitykurser har jag valt vanligt torrfoder framför köttbullar, blodpudding, falukorv etc. av den enkla anledning att han annars glömmer bort vad han gör. Föreställ er Pluto med en ring av dinglande prinskorvar över huvudet. Här är jakten en fördel för oss, då det är arbetet som är belöningen där.

Hursomhelst - nu när jag har tränat klicker har jag haft ett väldigt-extra-supermega-gott godis. Tydligen. Köpte en påse frystorkat godis från Orijen se här och det verkar onekligen gå hem.

Dock lite kontraproduktivt med någon som Oban... :) Idag uppstod nämligen showen "visa hela repertoaren" även på momentet ligg-sitt-stå i serie. Jag backade undan, sa "ligg" och fick ett läggande. Sa "sitt" och fick en hund som provade att rulla runt och spela död. Och jag är ju inte bättre än att jag inte kan behärska mig utan skrattar åt galenpannan, istället för att göra något vettigt åt situationen.

Jag vet ju att han kan sitt så det var liksom inte något att ens tjafsa om. Det hela slutade med att vi lekte och kampade om en leksak. Här fick jag - håll i er nu - för första gången fram några rejäla skall. Belönade dem, återskapade situationen och började lägga till kommandot "skall". Får prova igen imorgon. Det här var ju kul!

Från viss lydnadsträning till rena oväsentligheter kanske. Men det finns väl någon bruksgren där de ska kunna skälla på kommando..? Från liten skrutt (på bilden) till stor och läskig (på kommando) på tre år :)







2 kommentarer:

  1. Haha! Jag tror inte mina hundar kan skälla? Magda har nåt skall-liknande läte bara. Haha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma här, jag har aldrig lyckats få Oban att skälla - men nu så. Eller då iaf. Har inte försökt fler gånger :) #onehitwonder

      Radera