söndag 1 december 2013

Solig söndag!

Äh. Foto är tydligen, som så mycket annat, en färskvara. I kombination med svagt ljus och inte världens bästa kamera (kanske ska önska mig en ny i julklapp av mig själv..) blev dagens bilder inte så bra som jag hoppats. Som alltid med djur handlar det om timing för att fånga dem i rätt ögonblick och det ville sig inte riktigt idag..

Fotade på morgonpromenaden med Duke, Arrac och Tassa efter en mysig frukost med brasa och tända ljus på Munsö.

Sedan fortsatte jag till Troxhammar för träning med Malin och Elsa. Vi valde att fokusera på "ut-moment" på avstånd i terräng som uppmanar till att jaga och med olika typer av störningar. Nyttigt - det här får vi fortsätta med regelbundet! Vi började liksom förra veckan med att det gick en markering i en dunge följt av ett skick genom dungen och vidare ut på fairway bakom. I sista övningen hade hundarna sett tennisbollar kastas i ett område med högt gräs (ruff). Ändå skulle de fortsätta över området med hjälp av ett "ut" och gå ytterligare ca 30 meter till rätt område. Bra övning där det skulle kunna vara så att hundarna markerat fågel i området, men blir anvisade en skammad av domaren en bit längre ut.

Min uppfattning är att "ut:et" ska sitta i alla situationer och att det ska betyda samma sak som vid skick på linjetag med ut från sidan. Dvs: gå rakt fram till dess du får något i näsan. Med skillnaden att de på avstånd ska fortsätta rakt bakåt - utan att jaga där de får kommandot.

Vi får nöta vidare..! Tack för trevlig träning!



4 kommentarer:

  1. Vilken bra träning! Vill mä!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja - vi får ses snart! Mässa nu i helgen men nästa?

      Radera
  2. Vi måste ses snart, bara tjejerna slutar löpa så.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, säger som till Zara - vi får ses snart! För Obans del hade det varit nyttigt med löptikar. Jobbigare för mig som ska hålla ordning på honom.. :)

      Radera