söndag 16 december 2012

Äntligen

Äntligen en helg med lite fokus på hund!

Fasanjakt igår, vilket var härligt vädret till trots! Morgonen började med två fina tuppar, varav en bara var lätt vingad så det blev en liten match (mest för mig). Fortsatte på andra såten där jag gick i drevet och sedan till den tredje såten där det föll tre fåglar för oss. Snabb lunch och sedan avslut på en fjärde såt där det var lagom att vara passiv för att runda av dagen innan det var dags att åka hem i snöovädret. Tack Jenny och Marcus - samt så klart Martin för en trevlig dag och säsong!

Idag tränade Yvonne och jag hos Helena, Reedsweepers. Vi kunde ganska snabbt konstatera att markeringar var knepigt i den både tunga och djupa snön och koncentrerade oss istället på linjetag och att hålla i område/lämna område.

Här var det påtagligt att vi behöver börja träna långa linjer igen!! När det fanns en störning på vägen genom ett tidigare arbetat område, ville Oban gärna falla av istället för att hålla linjen. Bra övning där vi först droppade synligt och sedan backade bakåt, men skulle lägga stopp/höger/närsök till ett annat område på första skicket. Sedan tog vi hela linjen. Följt av att vi bytte mark och skulle skicka på hela linjen igen över orörd mark, men tight förbi det första målområdet med närsöket. Är ni med? Inga bilder idag, så jag kan inte visa en skiss på övningen, utan se nedan.

Lite på samma tema behöver vi träna att lämna områden och fortsätta över på ett "UT". Idag fastnade Oban i det första området och lade sig på ett närsök istället för att fortsätta ut ytterligare 20 meter. Hmmm... Det finns att träna på med andra ord..! 

Likaså behöver jag kräva mer i stoppsignalen. Egentligen vet jag om detta för går jag tillbaka i bloggen vet jag att jag skrivit om det tidigare. Men, nu är det dags. Oban tar stoppet väldigt fint, men sedan blir han lätt disträ och börjar gärna gissa istället för att fokusera på mig till 100%. Skärpning! :) Symptomet blev bättre efter en period av förflyttningar där han var tvungen att vara lyhörd och samarbeta, så nu får det bli en kombination av sådana övningar och högre krav.

Tack Helena för en som vanligt bra träning och tack Yvonne för en trevlig eftermiddag! Vi avslutade med fika och lite valpmys. Tyvärr inga bilder, då mitt Googlekonto blivit spärrat iom att jag spärrade kontokortet som var knutet till det.. Och jag väntar fortfarande på nytt kort. Om inte tjuvarna har varit här och vittjat brevlådan.. Suck.

2 kommentarer:

  1. Tack själva Jenny och Yvonne:))

    SvaraRadera
  2. Verkligen nöjet på vår sida! Så snart det lugnar sig på jobbfronten skickar jag ett mail med förhoppning om att boka in nya tider!

    SvaraRadera