fredag 2 april 2021

Jag har förgiftat min hund!!

Skjut mig! I all välmening har jag tänkt att lever skulle vara bra för den anemi Oban har, Köpte på mig några kilo kyckling- och nötlever tidigare i veckan. Konstaterade att de hade sista förbrukningsdag i början på april, så jag gjorde ett storkok. Som jag givit i STORA portioner tillsammans med mat.  

Misstag 1: Vilket Zara snabbt Googlade: ge inte en hund mer än 100g lever per vecka. Per vecka? Jag har givit 500g sedan i tisdags..! #skjutmig

Misstag 2: Det jag tolkat som smärta i samband med att svälja, kanske inte varit smärta - utan illamående. Hur dålig är jag på att läsa min hund? #massafulaord

Resultatet? I morse fick jag truga i Oban maten. Trodde att det var pga smärta vid att svälja. Var på väg att ringa Södra Djursjukhuset, men Googlade halsmandlar och förstod att det gör mer ont den tredje dagen, när såren börjar gå ihop. Läste att människor kan behöva smärtstillande upp till två veckor efter halsmandelsingrepp, och har ju minskat från ordinerade 3 doser till 1 dos per dag för Oban, så jag tänkte att jag skulle öka upp - då min tolkning var att han har ont. 


Förresten - ska inte långfredag vara en dag av vila?

Bästa Zara och Kenny kom hit för att jag skulle få låna en högtryckstvätt och dra av plattorna. Precis innan de kommer ber Oban om att få gå ut och jag ser att han har diarré. Inte så konstigt (i efterhand),  jag har ju förgiftat honom, med lever! När en hund står på medicin är du alltid orolig för att de ska reagera och få biverkningar. Fast just nu verkar det inte vara medicinerna, utan min överdos av lever. #skjutmig

När Kenny testat högtrycken och vi skulle dricka kaffe, kom vi på att jag haft en läcka i tvättstugan som jag inte kunnat spåra. 

Kenny hittar orsaken och försöker dra åt aktuell gänga, som var trasig redan från början. Så, vi fick stänga av vattnet in till huset och köra i ilfart in till Jula (16:30 en långfredag). 

Väl hemma med allt som behövs för att fixa ett rör som sprungit läck har Oban gjort ifrån sig inomhus. Vid dörren. Detta är andra (2:a) gången på elva (11) år! Inte ens som valp har han gjort det. Den första gången minns jag väl. Det var efter ett trauma på Tullgarn Game Fair. Tävlingen hade gått katastrofalt, Oban var helt inne på löptikar. I vanliga fall sover vi i samma rum och han kan väcka mig, men här sov vi hos Linnea's svärföräldrar. I deras prisbelönta hus för trädesign. Oban hade ingen möjlighet att väcka mig, utan hade gjort ifrån sig på hallmattan.. Samma sak idag. På hallmattan vid dörren. För att jag har förgiftat honom med lever! #skjutmigigen

Oerhört tacksam för vänner som Zara och Kenny! Tack bästa, underbara ni!

Oban har nu fått 1dl skonkost och Fortiflora. Han ska få en portion till innan vi lägger oss. 

Dagens träning med Glen? Obefintlig. Fast han hade kul med högtryckstvätten..!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar