onsdag 28 mars 2012

Från sus och dus till grus - och lera..

Underbar kväll igår när Mattias och jag firade fyra år (28/3) och ettårig förlovningsdag (26/3). Fina fästmannen hade ordnat blommor, mat och dryck och dukade upp en delikat trerättersmiddag. Skagen med handskalade räkor och löjrom till en Chablis som förrätt, ryggbiff med kappa och hemgjord bearnaise till varmrätt tillsammans med en Amarone - och manchégo och gruyère som avrundning.

Rosor från hussen!
Idag hade jag en plan om att kombinera lite jaktträning med firande av mammas födelsedag, efter jobbet då Mattias skulle på slutspel i hockey. Slängde in träningsväst och ett par gummistövlar i bilen, som Mattias skulle lämna i stan åt mig. Dagen började bra! Med endast tre möten kände jag mig nästan ledig. Men det spårade ur efter möte nummer två med x antal actions och must do's innan möte nummer tre, som slutade likadant + som värst 120 olästa mail i inboxen. Därefter försvann eftermiddagen i all hast.

Sprang ned på Regeringsgatans Blommor, fantastiskt duktiga tjejer (jajamän, ingen jämlikhet här), och valde en bukett till mamma. Skyndade sedan till garaget för att hinna till hunddagis innan 18.00. Vi debiteras böter på 500:- om vi kommer sent, vilket känns lite onödigt.

Bukett "Romantic" från Regeringsgatans Blommor
Trafiken flöt på över förväntan bra. Fram till Solna/Sundbyberg. Från Råsunda tog det dubbelt så lång tid som från City till Solna och de varnade flera gånger för trafiken i just Solna/Sundbyberg... Kom fram 17.55 och hade hunnit jäkta upp mig rejält. Fram till nu har jag inte skrivit att det hällregnade från att jag lämnade kontoret. Det hällregnade. Har dock skrivit att jag bara packat ned gummistövlar - dvs inga regnkläder - så träning med Oban var uteslutet. Åkte ut till mamma och började med att gå en sväng med Oban över de vattensänkta och leriga fälten. Här kom nästa bakslag när jag gick med huvudet i backen för att slippa drunkna - då stack Oban efter en bordercollie.. Suck. Sprang i kapp och gick tillbaka till bilen. Det var inte läge att ta med en så blöt och skitig hund in för att gratulera mamma, så han fick vänta där.

Stannade därför bara en kort stund, då jag kände att jag borde gå en lite längre sväng och trotsa regnet för en ordentlig rastning. Var samtidigt lite sur över att det inte blev någon träning. Nu när det är ljust på kvällarna och allt! Gick upp till bondgården och vågade mig på att ta fram mobilen för att ta en bild på Oban och en Linderödsgris.
Oban och stora Lindesrödsgrisen. Modig fegis!
Något som straffade sig, då han sekunden efter blev lite osäker när grisen klampade fram, varvid Oban sprang fram till mig och hoppade upp. På min trenchcoat. Efter att dessförinnan ha jagat runt på leråkern. Här någonstans började humöret gå ned. Jag hade ätit två skivor lax till lunch (hade möte samtidigt som jag åt), inte druckit något, var blött, kall, trött och nu dessutom lerig. Satte mig i bilen för att åka hem. Kom på att vi inte hade några ägg till frukost och stannade i en mataffär. Supertjusigt att glida in med lera över hela magen. Det är på något vis mer OK med en hund vid sidan, men känns mest smutsigt i offentliga lokaler, utan en hund som åtminstone kan skapa viss förståelse till varför kläderna är leriga...
Geggamojja!
Med ägg inhandlade åkte jag hem och lastade ur bilen. Lät Oban vänta utanför dörren för att hänga upp blöta kläder etc. Konstaterade att jag hade satt på en maskin tvätt i morse och kände mig verkligen sugen på att hänga den. Har jag skrivit att jag var väldigt hungrig? Släppte in Oban i hallen och placerade honom på en handduk. Då, efter en stunds väntan utanför, behagar han att skaka sig med resultatet att lervatten skvätter en meter upp på hallväggarna. Har jag berättat att vi har färgen helmatt krita (extremt vit) i hela lägenheten? Bara att hämta skurtrasan och torka upp. Nämnde jag att jag var hungrig, trött och törstig? Kom ungefär i denna veva (när jag började se fram emot att gå och lägga mig) på att jag har ett tidigt frukostmöte imorgon. Hade således inte behövt köpa ägg.. Gick in i klädkammaren för att ställa in stövlarna. Lyckades riva ned ett av Obans tuggben (oxhud a'70 cm a'5kg). Har sådan maximal träffsäkerhet att det landade precis där tårna fäster vid foten. Har jag skrivit att jag har haft 3-5 sprickor i varenda tå + några till i foten efter att ha gått i en hage med unghingstar barfota en gång när jag var ung och dum?

Nu var det inte så roligt längre. Hungrig, törstig, trött och därtill ont. Lite skumt när foten blev lila med en gång.. Duschade Oban. Torkade Oban. Utfodrade Oban. Nu har jag ätit två avokado och ska nog gå och lägga mig. Tur att jag är gräsänka :)

Hoppas allt är bra med er! Och hoppas ni har överseende med mitt gnäll!! Och mina suddiga bilder fotade med mobilen. Over 'n out!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar