måndag 26 mars 2012

Funderingar kring foder

När vi skaffade hund var jag väldigt inställd på att använda ett foder med hög halt smältbar energi från protein och låg andel kolhydrater. När så Oban kom hem två dagar före midsommarafton 2010 fick vi med en säck Precept.

Säkert ett väldigt bra foder och de har även märken som ANF etc. i produktfamiljen, men jag hade hittat ett annat foder som vi växlade över till istället för att fortsätta med Precept. Tyvärr från Tyskland, men väldigt bra värden till ett bra pris. Pälsen blänkte som polerad ebenholts och magen fungerade som ett schweiziskt urverk! Men, när det var dags att växla över från valpfoder till annat, valde den svenska återförsäljaren att lägga ned importen..

Satte mig framför datorn och började leta efter något annat med samma värden och fastnade för High Energy Professional från Svenska Hundfoder. Bra innehåll och svensktillverkat. Körde på det fram till i vintras, då vi växlade över till Carrier Lamm & Ris från samma tillverkare. Tanken var att minska energimängden då motionspassen blev kortare och färre under vintern, sedan kom Linnea med en poäng att hunden behöver mer energi pga kylan :) Så nästa vinter byter vi inte!

Nu var det hursomhelst dags att varva upp igen och vi började med att blanda Lamm & Ris med High Energy. Redan här noterade vi en ökad gasbildning. När vi efter tio dagar gick över till enbart High Energy ökade denna markant! Efter ett par dagar kändes det inte OK, varken för omgivningens skull, men kanske främst för att det inte kan vara behagligt att magen är i olag. Ens för en labrador..

Vi handlar allt foder på Foderbilen, numera http://animail.se/, vilket är suveränt med leverans till dörren två dagar efter beställning. Men nu ville jag byta foder redan igår, så jag gick in på Bromma Zoo. Tyckte det var lite väl dyrt att köpa Hills och liknande och betala +270:- för 4kg (när 15kg kostar 600:-), så istället för att ta något av de kända märkena tog jag ett gäng 1kg påsar av Orijen som det var kampanj på + en broschyr.

Måste erkänna att jag verkligen gillar konceptet (ja, jag läste hela broschyren och gick på allt). Så här låter det:
 
"Vi tillverkar den biologiskt korrekta hundmaten från färska regionala produkter. Våra ingredienser skiljer sig helt från andras. Istället för att använda råvaror i bulk som finns i vanliga djurfoder, fokuserar vi på ingredienser som kommer från djur uppfödda eller fiskade inom vår region, av människor som vi känner och litar på, godkända för humankonsumtion. Dessa levereras FÄRSKA VARJE DAG till oss, helt utan konserveringmedel och fyllda med nyttigheter."

Men 1 079:- för 13,5kg är nästan det dubbla priset mot vad vi betalar idag - utöver det faktum att fodret skickas från Kanada, vilket inte känns helt klimatvänligt. Om det kom en svensk tillverkare med samma koncept skulle jag inte vara helt svårövertalad.

Nu blir det lyxmat i tre dagar, sedan blir det torrknapparna från Carrier igen..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar