söndag 16 mars 2014

WT-träning

Vad menade jag då med vatten över huvudet?

Jo, att vi kanske stretchar och utmanar lite väl mycket i vår träning, särskilt efter ett längre uppehåll. Vilket är kul :) För att utvecklas och förbättras behöver gränser flyttas, eller hur? :)

Cattis, Linnea, Malin, Zara och jag hade förberett med en övning var för ett upplägg med 5st WT-rutor. Övningarna var hämtade från senaste årens Eukanuba Cup och andra working test på elitnivå. Linnea tog med oss till fantastiska marker och vi körde igång.

Suveränt att ha förberett med övningar och att hjälpas åt som funktionärer där vi körde igenom hundarna med två i första släppet och tre i andra släppet. Vi försökte vara disciplinerade för att få det så tävlingslikt som möjligt och ge varandra kritik och poäng, men lite snackande blev det trots allt, vi var ju fem tjejer :) + en fantastisk funktionär i Kenny - stort tack!

Vatten över huvudet tog vi oss kanske inte. Alla hundar och förare var fantastiskt duktiga, trots riktigt svåra övningar i utmanande terräng. Värst var det nog för mig själv.

Att Oban var het, var ju ingen överraskning efter en månads uppehåll. Här kan jag erkänna att jag inte riktigt förberedde tävlingsmässigt. Fritt hopp och lek med ett gäng andra hundar och valpar kanske inte är bästa uppladdningen, vilket påverkade fotgåendet och stadgan. Något jag kanske borde ta på allvar, men mest skrattade åt - vi tyckte ju båda att det var så roligt att vara ute igen! Med en vanlig uppvärmning där vi stämmer av start och broms, borde det vara under kontroll. Sett till övningarna gjorde Oban inget direkt fel. Däremot matten. Det där uppehållet var nog värre för mig. Jag var helt lam som handler, läste inte situationer och agerade inte med rätt timing. Fel åt båda håll, dessutom, ibland gick jag inte in alls eller försent och ibland gick jag in fastän jag inte behövde.. Sådant som drar massa poäng på tävling vill säga...

Skärpning nu!!! :)

Sammantaget en riktigt riktigt bra träning som vi får repetera fler gånger! Just att diskutera genomförandet och poängsättning är väldigt värdefullt och lärorikt. I trevligt sällskap dessutom, tack tjejer!

Idag står förmiddagstur med Annika och Zingo på schemat följt av årsmöte för SSRK Östra.


På bilden: baksidan av slalombacken där det gick en markering högt upp. Halvvägs i första slänten skulle hunden läggas ned på närsök innan markeringen plockades in. Precis lika knepigt som det ser ut med totalt motljus för både förare och hund.. :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar