tisdag 13 maj 2014

Mer om helgens Mock Trial-träningar

Jaha, så är det då dags att bekänna våra brister genom att berätta om helgen.

Det var som sagt en helg i Mock Trialens tecken.

Vi började med att jäkta ned till Lilla Träskaten där Jill och Peter generöst lånade ut Keith Mathews för en privatlektion. Här hann vi med tre dolda linjer, vilka Oban satte snyggt. Förmågan att jaga, väl ute i området var dock bristande när matten inte kunde gå in och styra till en direkt anvisning a' la stängselstolpe eller snitsel på WT. En nyttig tankeställare och redan på kvällen började Linnea och jag diskutera hur vi skulle hantera detta.

Vi sov över på Gesta Gård och hängde lite med de som anslutit inför helgens utbildning av A-provsdomare.


Lördagen inleddes med ett Mock Trial under walk up. Oban och jag gick ut som nummer två i par med Linnea och Scott. Vi fick två dirigeringar på högra flanken och mönstret från fredagen upprepade sig. När det var dags för sidbyte och apport nummer tre blev vi anvisade ett område ut över en äng, upp över en slänt, ur sikte vidare ut till ett område bakom. När fyra hundar, däribland Oban och jag, eye wipeats av domaren visade det sig att dummyn låg i ett slånbuskage. Även här en nyttig lärdom att lära hunden jaga även när det inte går att styra den. Här skämtade vi om att vi kanske borde börja skicka på "Ut och sök"-kommandot istället.. :)

Tävlingen gick vidare och till slut stod Malin och Elsa som segrare med ett 1:a pris. Grattis!

Vi fick en god lunch med grillade hamburgare och cole slaw innan det var dags för en andra omgång. Nu Mock Trial som en drive. Ekipagen delades upp i två grupper som placerades på olika platser ovanför ett andvatten. Jakten drog igång och det skjöts och kastades en hel del. Här blev vi anvisade att skicka i princip redan under skyttet. Oban tog in sin första apport oklanderligt. Den andra apporten ville domaren att jag skulle styra mer på och jag blev anvisad att skicka honom längs med vattnet istället för rakt ut mot området där det landat som mest. Lättare sagt än gjort tänkte jag, men Oban tog linjen fint och jagade effektivt i området. Sedan bytte vi område och domare och där fick vi den tredje apporten som en dirigering. Även den kom in snyggt och prydligt.

På denna drive fick vi två A-apporter med knock-up och en slät A-apport. Synd att de bröt tävlingen innan final när vi äntligen hade chans att gå till pris, men tiden rann i väg :)

Härligt att se att förmågan att jaga återfinner sig under jaktliga och naturliga förhållanden! Där är det inga bekymmer att vara självständig och han sliter metodiskt när han väl kommer ut i området. Oban skickades även på ett eftersök och tog in ytterligare en dummy som landat i vattnet. Skönt att han fungerar i dessa situationer och behåller lugnet och förmågan att sortera. Men - jag kan medge att jag inte var helt nöjd med positionen vid sidan på linjen under driven.. Mer om det..

På kvällen åkte Linnea och jag in till Strängnäs och åt middag på en grekisk restaurang innan vi anslöt till gänget på Gesta för lite samkväm. Under middagen hann vi lägga en plan för allt vi sett och upplevt under dagen, för som jag inledde med - nu vet vi vad vi har att ta tag i.


Söndag morgon rullade vi ned till Lilla Träskaten igen. Nu för Mock Trial-träning för Keith Mathews. Vi var totalt fjorton ekipage som ställdes upp på linje för en drive. Här var jag allt annat än nöjd med positionen och var flera gånger på väg att vända mig om till Keith och Helena som dömde för att säga att jag tänkte bryta för att ta tag i situationen. Det fick jag möjlighet att göra ganska snabbt ändå, för vi åkte ur på första apporten! :) Jag tänker inte ens ge mig in på att förklara situationen, men ni som känner Oban vet att han har en suverän förmåga att skilja på markeringar och dirigeringar och därmed klarar svåra störningar. Här blev det vårt fall och nu vet jag hur jag ska undvika det nästa gång.

Fördelen med upplägget var att vi fick vara kvar på linjen fastän vi hade åkt ut. Nu med ett fint gult band runt armen, där jag skämtade om att jag skulle ha hela armen full av gula band innan dagen var över.. :) Här uppstod alltså en möjlighet i att ta tag i fotgående, position etc. vilket var perfekt! Mycket bättre träning på det sättet än en tävling som egentligen är kontraproduktiv ur ett träningsperspektiv.

Under dagen uppstod en del situationer som gav en del tankar och funderingar. Tillbaka till gårdagens inlägg om att gå tillbaka till min ursprungliga träningsfilosofi. Jag kommer inte gå in på allt i detalj, men ni kommer se vilka förändringar jag gör och vilka åtgärder jag vidtar i kommande inlägg om träningar. Förutom en rejäl spark i baken fick jag en del nya perspektiv och flera taktiska tips, vilka jag ska försöka lägga på minnet och tänka på när det blir dags.

Väldigt nyttigt och lärorikt att vara i väg en hel helg och pröva oss på de situationer som bjöds! Även om jag kan erkänna att jag var rätt uppgiven och trött efter två dagars misslyckande i regn. Men nu känns det bättre! :)


Sammanfattningsvis - suveränt, nu har vi en del konkret att ta tag i som vi annars inte hade sett förrän på prov - och då är det försent, mycket bättre att få en avstämning så här i början på säsongen.

Avslutningsvis - tack till alla inblandade för arrangemang, inbjudan, sällskap och funktionärsinsatser. Ingen nämnd ingen glömd! Och återigen grattis till Malin och Elsa som vann lördagens Mock Trial.

Bild på marken där driven gick efter lunch på lördag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar