fredag 9 september 2011

Högt och lågt

Åkte till inflygningen för kombinerad promenad och träning. Oban var het som en galoppör, när startboxarna öppnas, när jag släppte honom, men lugnade sig efter lite kurragömma, inkallningar och stoppövningar.

Efter en halvtimme kallade jag in och kastade några korta dubbelmarkeringar i högt gräs, vilket han klarade galant och spikade samtliga. Fortsatte med linjetag mot synliga områden. När jag lagt ut den första och vi förflyttat oss ca 100 m och skulle skicka kom det så klart en annan hund i vägen. Väntade ut dem och skickade när de kom upp bredvid. Rakt ut och rakt in. Duktig kille!

Fortsatte till ett annat område där Oban såg på när jag vittrade in och preppade. Lite längre bort på ängen såg vi båda en annan hund med ägare. Gick ca 75 m bort och kastade en markering åt ett annat håll. Skickade på linjetag, ut och in fint följt av markering ut och in lika fint. Samtidigt som jag säger "tack" och tar emot markeringsdummyn drar Oban till den andra hunden!

Nog för att han drar i tid och otid till andra hundar, men det har aldrig hänt medan vi tränar!! Då har han ju varit fokuserad på uppgiften och oss. Provade inkallnings- såväl som stoppsignal och AJAJ. Utan resultat. När han var ca 2 m från ekipaget drog jag i med ett nytt AJAJAJ och då vände han och kom in. Han var ca 200 m så jag hörde inte om de andra ägarna fyade honom, eller om det var så att han faktiskt lyssnade på mig. Men det spelar ingen roll - det här är inte OK. Som det känns är alternativen att flytta ut på vischan eller att alltid ha honom kopplad.. Var inte speciellt sugen på att fortsätta träningen, men gjorde samma övning igen fast med nya platser. Med klockrent resultat!

Så för att sammanfatta kvällen: härlig höst i luften, mysig promenad i varierad terräng, väl genomförda övningar - och total katastrof när det kommer till lydnad vid hundmöten.. H*lv*t*s-J*vl*-Sk*t-F**n!

Det är någonting med honom just nu: äter dåligt, kan inte ens göra nr 2 för att han är så uppe i alla dofter och intryck samt bitvis yr och okoncentrerad vid träning, som i tisdags hos Reedsweepers. Hoppas han växer ifrån det här, för ett liv i koppel vore inte roligt - och att flytta ut på landet ligger nog några år bort...


Igår, torsdag, tog vi en promenad tillsammans med husse vid Lötsjön. Väldigt mycket folk i rörelse; fotbollslag, motionärer, hundägare etc. så Oban fick gå kopplad hela tiden. I onsdags var Oban hemma med husse, då jag jobbade kväll och var hemma först vid 1 på natten..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar