onsdag 7 september 2011

Kvällsträning hos Reedsweepers

Börjar med ett förtydligande för att undvika eventuella missförstånd: vi har inte börjat med dirigeringar a'la höger/vänster etc. utan när jag har använt ordet syftar jag i vårt fall uteslutande på linjetag. Och där har vi en hel del att göra innan vi går vidare. En sak i taget med andra ord :)

Kvällsträning hos Reedsweepers: Helena och Fredrik Lindström idag. Vi blev indelade i två grupper med  5-6st hundar per grupp, Oban och jag gick i Fredriks grupp.

Fredrik beskriver övningen

I vår grupp började vi med att gå på linje och få varsin markering där vi skulle skicka framför linjen. Fortsatte med att lägga ut synliga områden, först ett (1) som vi skickade på efter en störnings/minnesmarkering. Sedan två (2) områden, som också varvades med en markering.

Linnea, Anita och Jörgen på linjen

Oban var allmänt okoncentrerad och yr. Och nu har jag förstått varför (tror jag). Det är nämligen två fröknar på dagis som löper och även om de är i ett annat utrymme, verkar det påverka den unge herren som förutom att vara vimsig - även har slutat ätat senaste veckan..

Bra upplägg och övningar för oss! Nyttigt att arbeta i grupp och bra feedback från Fredrik som också anpassade övningen utifrån hundens förutsättningar och förmåga.

Vimsigheten kan jag väl ha överseende med, vi får följa Yvonnes tips och hålla oss till sådant vi kan under en period och inte lägga på nya moment eller öka svårigheten. Men att han knallade två gånger är inte OK. Först i koppel vid en markering med apportkastare. Och sedan lös när en annan hund skickades på en markering. KAOS! Så nu blir det till att träna mer stadga. Svårt att träna själv dock, behöver sällskap och skott för att få samma dragning.

På vägen hem fastnade vi i ett asfaltsjobb:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar