lördag 17 september 2011

Promenad med svamplycka. Och lite träning!

Jag började lördagen med att jobba. Promenerade trekvart på morgonen och njöt av den härliga höstluften och kylan. Framåt eftermiddagen var det riktig sommarvärme och när jag var klar med förpliktelserna åkte vi till Hansta för att promenera och träna. Riktigt fina marker med ek- och hasselskog, ängsmark och vacker urskog.

Sol genom tak av hassel. Vackert i skogen idag!
Hittade en lämplig äng med halvhög vall. Lade ut kanin- och tennisbollar synligt i två områden, backade (gick runt ängen) ca 100 m för lagom vinkel och bad Mattias kasta en störningsmarkering, åt ett annat håll, innan jag skickade på första linjetaget. Varvade linjetag med att hämta minnesmarkeringarna och det gick riktigt bra! Ett litet missförstånd från min sida när jag trodde han plockat upp en boll och kallade in för tidigt, men skickade igen - med gott resultat. Oban var verkligen jätteduktig!

Avslutade med stopp/närsök (utan stopp) för att träna honom att börja söka framåt/åt sidan vid signalen och det börjar fungera, med litet tvivel innan han förstår att han får gå. Får nöta lite till innan vi lägger på stoppet igen.

Fortsatte promenaden och mötte några svampplockare. Vi hade egentligen inte tänkt plocka svamp, men när vi ändå gick i skogen så.. Mattias hittade några smörsoppar till att börja med. Sedan gula kantareller och då sprang jag på en Karl-Johan. Fortsatte med trattisar och svart trumpetsvamp. Det blev en rejäl promenad på över två timmar och Oban flängde runt oavbrutet. Med ett litet stopp i blåbärsriset där jag hittade trumpetsvamparna.

Mysig promenad med hela flocken :) Kvalitetstid!

Oban hör spöken i skogen. Fånig, men ståtlig :)
Passade på att ta igen sig lite när matte ändå var tråkig och letade svamp
Snygging i urskog!

Dagens skörd. Får bli svampmix till söndagsmiddagen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar