torsdag 22 september 2011

B-provsträning

Tränade med Linnea och Scott idag. De ska starta i helgen, så vi lade upp träningen lite som ett B-prov och hade tinat en del vilt.

Började med enkla markeringar följt av ett linjetag. Oban hade varit med och lagt ut första dirigeringen samt att han såg när Scott jobbade så det var inget problem att gå ut på linje. På andra rundan hade Linnea lagt ut dolt, men den låg snällt i vind så det gick bra ändå även om linjen kanske inte var spikrak.. Fick återigen kloka ord från Linnea vad gäller att inte ha så bråttom efter kommando och utgå från att det går åt skogen. Tänkvärt :) Tack. Markeringarna tog båda hundarna fint.

Scott lämnar av. Lite suddigt i skymningsljuset.
 
Fortsatte med ett sök och Scott började. Han jobbade fint och metodiskt som vanligt. När det var dags att hämta Oban, efter att vi lagt ut viltet igen, hade det börjat skymma. Oban jobbade på i bra tempo och plockade in fågel efter fågel. Det var nog just att det gick relativt fort, i kombination med att jag inte såg i halvmörkret, som gjorde att jag slarvade och inte ens räknade fåglarna. Utan jag utgick från att han hade missat kråkan som låg på mitten.  Skickade ut för att ta in den sista och han var ute länge och tog mycket mark. När han hade varit ute lite väl länge kände jag mig osäker just pga mörkret så jag kallade in.

Linnea var schysst och la ut en ny, lite närmare, för att han skulle få hitta en - så han fick förvisso avsluta utan att gå tom. Men jag kände mig rätt dum när vi letat efter kråkan båda två, utan att hitta den, och jag slutligen räknade om alla fåglarna - för att inse att han hade hämtat hem alla redan från början. När jag skickade ut honom på sista var det alltså tomt därute.. Dumma dumma dumma matte, vilken klantig hundförare jag är!

Ringde Yvonne på väg hem för att fråga om jag förstört vår sök nu, men fick uppmuntrande ord. Skönt att höra att det är bra att låta dem leta ordentligt ibland - och att bryta med att kalla in för att träna även på inkallning under sökmomentet. Tack för stödet! Tack även till Linnea och Scott för en trevlig kväll! Vi lär oss..! :)

Välförtjänt vila i soffan efter goda insatser på kvällens träning!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar