lördag 3 september 2011

Träning med Guy Bennett

Idag har vi varit på Träskaten för kurs med Guy Bennett.

ÖKL-klassen var fulltecknad och gick dessutom torsdag-fredag, när jag själv var på kurs (och i vanliga fall jobbar jag ju på vardagarna, varför är alla kurser på just vardagar..?) Men, då jag flera gånger tänkt att jag borde gå på kurs som passiv anmälde jag mig till Elitklassen, som gick på lördagen (när vi vanliga människor är lediga :o) ).

Morgonen inleddes med fika, vartefter vi gick ut på strandängarna för en walk-up. Oban och jag fick gå med i linjen, där hundarna jobbade växelvis med enkla markeringar, dubbla markeringar, minnesmarkeringar och dirigeringar, både framför, bakom och åt sidan.

Då kravet på oss som passiva var att vi skulle sköta oss, tog jag det säkra före det osäkra och gick med Oban kopplad. Han skötte sig exemplariskt och efter ett par markeringar började han lägga sig när han insåg att han inte skulle skickas. Lugn vid sidan och helt tyst. Toppenkillen! 

Så här tråkigt var det när alla andra fick jobba och Oban bara fick se på..
Framåt lunch kände jag att han inte var fullt lika på tå vid markeringarna och frågade Guy om det är risk för att det är demotiverande för en hund att bara vara passiv och aldrig få en dummy. Fick då svaret att han själv aldrig skulle ta med en hund ut och bara låta den vara passiv. Framförallt för risken att de börjar gnälla. Som nybörjare är självkänslan inte på topp, varvid jag blev orolig att jag hade förstört något. Min tanke var ju det motsatta - att ta ned förväntningarna och träna på att se på när andra jobbar, utan att själv får hämta.. Guy sa att jag skulle hålla koll på honom vid nästa träning, om han är som vanligt var det ingen skada skedd. Och han var ju tyst hela tiden.

Satte Oban i bilen till passet efter lunch.

Det var en väldigt lärorik dag och jag har fått med mig mycket. Framförallt vad avser att vara konsekvent och att korrigera när hunden "är i felet", varken innan (för att du tror att den kommer välja den enkla vägen) eller efter, utan omgående när felet har uppstått. Timing..

Intressant att se vikten av balans mellan hunting och handling, det blir lätt för mycket av det ena eller det andra. Och värdefullt att se hur varje ekipage instruerades med avseende på just detta med hänsyn till hundens bakgrund och "frågvishet". Det var fokus på HUR hunden apporterar, inte ATT den apporterar och mycket arbete med detaljer. Väldigt givande att observera från sidan!

Jenny skickar
Träffade i vanlig ordning i retrieversammanhang massa trevliga människor och flera av dem ska starta nästa helg i Eskilstuna. Det ska bli roligt att se dem på prov!

Innan vi åkte hem gick jag i väg på andra marker för att avsluta dagen med en positiv känsla för Obans del. Han fick några enkla samt en dubbelmarkering som han spikade. Fortsatte med några längre dirigeringar och avslutade med stopp-närsök. Med undantag för att han inte börjar söka direkt när jag lägger på närsökssignalen (han vill ha ett OK först, men det får vi träna bort) så gick det jättebra och syftet uppfylldes: att ha roligt tillsammans och att få lyckas!
Anna gör sig beredd att skicka

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar